Kan een mediator worden gedwongen om als getuige op te treden in een zaak? terwijl er door beiden partijen een overeenkomst is getekend?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K

Het beste antwoord

Ja, de mediator kan opgeroepen worden in een rechtszaak, en is ook verplicht om te verschijnen. De mediator heeft namelijk geen verschoningsrecht. Dat wil zeggen: de mediator kan niet zelf bepalen of hij wel of geen antwoord zou willen geven. Een advocaat of een dokter heeft dat recht wel.

Maar de mediator kan zich wel beroepen op de geheimhoudingsovereenkomst tussen partijen.

Dat kan volgens artikel 153 van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvorderingen:
"Overeenkomsten waarbij van het wettelijke bewijsrecht wordt afgeweken, blijven buiten toepassing, wanneer zij betrekking hebben op het bewijs van feiten waaraan het recht gevolgen verbindt, die niet ter vrije bepaling van partijen staan, zulks onverminderd de gronden waarop zij krachtens het Burgerlijk Wetboek buiten toepassing blijven."

Het is dan aan de rechter om te beoordelen of die overeenkomst tussen partijen bindend is. In beginsel moet ook in de rechtszaal deze overeenkomst gerespecteerd worden.

Toegevoegd na 9 uur:
Ik wil mijzelf toch iets nuanceren. Het is namelijk niet de mediator die zich kan beroepen op de geheimhoudingsovereenkomst, maar de partijen die bij het geschil betrokken zijn. Dus als een van de twee partijen niet wil dat de inhoud van de gesprekken met de mediator meegenomen worden in de overwegingen van de rechter, dan moet deze partij aantonen dat de informatie die de mediator heeft van het 'wettelijke bewijsrecht afwijkt' omdat er sprake was van geheimhouding. Vervolgens moet de rechter de informatie buiten beschouwing laten. Dit kan zich vertalen in dat de mediator niet opgeroepen wordt als getuige. Het kan ook zo zijn dat de mediator wel gehoord wordt, maar dat de rechter de zaken die onder de geheimhoudingsplicht vallen niet meegenomen worden in de overwegingen.

Daarbij geldt de aangehaalde wet alleen in civielrechtelijke zaken (burgerlijke rechtsvorderingen).