Mag een officier van Justitie zijn partijdigheid laten merken?

Wanneer er een zaak speelt waarin een slachtoffer en de verdachte aanwezig zijn, mag een Officier van Justitie dan laten merken dat hij/zij partij kiest voor het slachtoffer?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K

Antwoorden (5)

Officieel niet, maar bij het proces met Robert M. zou je kunnen zeggen dat er aanwijzingen waren die blijk gaven van enige sympathie naar de slachtoffers toe uit de hoek van de rechter. Echter het zal nooit zo worden opgeschreven. Gelukkig kan je gelaatsuitdrukkingen en stemhoogte niet opschrijven.

Toegevoegd na 4 minuten:
De rechter zit daar niet als mens, maar als de nederlandse wet en die is neutraal. Hij blijft echter een mens.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
capthavoc
11 jaar geleden
de rechter wel deze handelt in naam van de wet
de officier ook maar deze kiest duidelijk partij
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@freekfluweel: De vraag ging over de officier van justitie oftewel de staande magistratuur. Niet over de rechter zoals je in je antwoord benoemd.
ronron1212
11 jaar geleden
ja dit is geen antwoord op de vraag
zeker wel ?!
Hij is tenslotte de aanklager en de spreekbuis van het slachtoffer(s)
met de verdachte hoef hij juist geen rekening te houden omdat "hij" diegene is die hem veroordeelt probeer te krijgen.

Binnen de grenzen van de wet natuurlijk.
Misschien mag hij daarom ander misdadig gedrag dat buiten deze zaak valt niet aanstippen.
dus hij mag in de meeste gevallen niet eerder criminele gedrag waar geen bewijzen van zijn of nooit een uitspraak over gedaan is niet in zijn betoog meenemen
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Juist antwoord
Partij kiezen in een strafproces als je al de OvJ (dus huiselijk gesproken Openbare aanklager) bent is een beetje raar. De strafzaak is er niet voor niets . De OvJ legt immers de strafbare feiten voor ( daar gaat het allemaal over!) aan de rechter, vermeldt in zijn requisitoir welke strafbare feiten de verdachte heeft gepleegd en hoezeer de rechtsorde daardoor is geschokt en hoe erg het is voor het slachtoffer en eist daarna een straf. Dus hoeft de OvJ niet aan de kant van het slachtoffer te staan, hij staat aan de kant van het RECHT. Laat hij merken dat hij aan de kant van het slachtoffer staat, best, als hij maar kan aantonen dat de gepleegde feiten strafbaar zijn en de dader dat ook is, prima. De rechter is degene die moet afwegen of de verdachte strafbaar is.
De rechter dient onpartijdig te zijn. De OvJ is al partijdig door zijn functie!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, en dat kan ook niet anders. De officier eist een bepaalde straf voor de verdachte, en hij zal (soms in een urenlang betoog) bij de rechter aannemelijk moeten maken dat de straf die hij in gedachten heeft juist is. Hij zal dus partij kiezen voor het slachtoffer en tegen de verdachte.

Iedereen in de rechtbank is partijdig. De officier van justitie, en ook de advocaten van de verdachte en slachtoffers, en alleen de rechter is onpartijdig. Dat zal bij gedurende de hele rechtzaak blijven, tot het moment van de uitspraak; dan kiest hij partij met het vonnis.

Overigens kan de officier van justitie ook op een heel andere manier partijdig zijn. B.v. als hij vrijspraak eist. Dan zal hij alles op alles zetten om de rechter daar van te overtuigen, en kiest hij dus ook partij. Dat gebeurde in de zaak Wilders.

http://www.om.nl/onderwerpen/strafeis/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De rechter is in een strafzaak de neutrale partij. de officier van justitie is de aanklager en bewijzen aandragen waaruit moet blijken dat de gedaagde de dader is van het misdrijf.
de officier van justitie is dus altijd partijdig en vind dat er een veroordeling moet komen.
de advocaat van de gedaagde is net zo partijdig maar dan voor de andere kant. hij zal alles doen om aan te tonen dat de gedaagde het niet heeft gedaan en als dat niet haalbaar is zoveel mogelijk punten aandragen waardoor - naar zijn mening - de straf veel lager uit moet vallen dan dat de officier van justitie vraagt.

de rechter mag als onpartijdige partij bepalen of het misdrijf overtuigend aan de gedaagde kan worden aangerekend en zo ja in welke mate er sprake is van factoren die tot een lagere straf kunnen dienen.