Ben je strafbaar als je je naaste vrienden en families alarmeerd over een oplichter met zijn naam en foto?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Strafbaar sowieso niet en zolang het binnen de familiekring blijft is er niets aan de hand. Zodra het openbaar wordt is het een ander verhaal.
Waarom doe je geen aangifte als je een oplichter bent tegengekomen? Dan gaat de overheid er mee aan de slag als er bewijs is.
Wanneer je iemand te kijk zet die helemaal geen oplichter blijkt te zijn, dan is er op zijn minst sprake van smaad en dat kan juridisch wel gevolgen hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Strafbaar zou het zijn als je die kennis te weten bent gekomen uit hoofde van je beroep (bijv. wanneer je bij de politie werkt. Of wanneer je advocaat bent.) Dan behoor je dat soort zaken geheim te houden voor mensen die er geen recht op hebben.
Computoon