Als je een bordje hebt met eigen terrein kun je dan mensen die er niets te zoeken hebben weg sturen? het lijkt me wel

Toegevoegd na 1 minuut:
het is mag je dan mensen weg sturen sta je dan in je recht

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
9.6K

Antwoorden (6)

Als in het kadaster staat dat het terrein van jou is mag je ze wegsturen. Hier is zelfs geen bordje of hek voor nodig, wel is het zo makkelijker aan te geven dat het eigen grond is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het aloude artikeltje 461 :)

Wetboek van Strafrecht

Artikel 461
Hij die, zonder daartoe gerechtigd te zijn, zich op eens anders grond waarvan de toegang op een voor hem blijkbare wijze door de rechthebbende is verboden, bevindt of daar vee laat lopen, wordt gestraft met geldboete van de eerste categorie.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zie afbeelding. Dit kun je gebruiken als waarschuwing aan degene die zich onbevoegd begeeft op jouw terrein.
Dit bord heeft overigens weinig tot geen juridische waarde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, je mag de mensen dan wegsturen. als ze geen gehoor geven aan je vordering, dan maken ze zich schuldig aan artikel 138 van het Wetboek van Strafrecht.

Artikel 138
Hij die in de woning of het besloten lokaal of erf, bij een ander in gebruik, wederrechtelijk binnendringt of, wederrechtelijk aldaar vertoevende, zich niet op de vordering van of vanwege de rechthebbende aanstonds verwijdert, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie.
Hij die zich de toegang heeft verschaft door middel van braak of inklimming, van valse sleutels, van een valse order of een vals kostuum, of die, zonder voorkennis van de rechthebbende en anders dan ten gevolge van vergissing binnengekomen, aldaar wordt aangetroffen in de voor de nachtrust bestemde tijd, wordt geacht te zijn binnengedrongen.
Indien hij bedreigingen uit of zich bedient van middelen geschikt om vrees aan te jagen, wordt hij gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de derde categorie.
De in het eerste en derde lid bepaalde gevangenisstraffen kunnen met een derde worden verhoogd, indien twee of meer verenigde personen het misdrijf plegen.
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
Het bordje is niet altijd nodig. Als er een afzetting is met prikkeldraad, een hek of een muur, met daarin een poort of deur, die altijd op slot is en alleen geopend wordt voor het binnenlaten of uitlaten van personen en/of goederen... dan is het voor iedereen duidelijk dat je er zonder toestemming van de eigenaar niet hoort te komen.

Uiteraard kan en mag je mensen die 'recht van overpad' hebben niet tegenhouden. (Altijd leuk, dat geneuzel te zien bij de Rijdende Rechter...)
Computoon
11 jaar geleden
de juiste antwoorden zijn al gegeven, echter als er geen gehoor aan de vordering wordt gegeven dan kan enkel de politie hier tegen optreden. Dus als men niet naar je luistert, de politie bellen. Dan wederom vorderen en bij niet voldoen zullen de mensen worden verwijderd/aangehouden en kan jij aangifte gaan doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat recht heb je zeker. sterker nog je hebt het recht om vanaf je eigen terrein op mensen te schieten als ze jou terrein op gaan