Zou je in de Verenigde Staten voor het misbruiken van tientallen jonge kinderen de doodstraf kunnen krijgen of krijg je dat alleen voor moord?

Ik begrijp dat het per staat kan verschillen, maar indien mogelijk wil ik dat onderscheid ook wel weten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (3)

Ja dat kan, o.a. in de staten: Arizona, Florida en Virginia

http://www.abc15.com/dpp/news/region_phoenix_metro/central_phoenix/prosecutors-to-seek-death-penalty-in-phoenix-child-abuse-case

http://miamiherald.typepad.com/nakedpolitics/2012/02/prosecutors-seek-death-penalty-in-barahonas-for-beating-starving-and-murdering-their-foster-children.html

http://www.deathpenaltyinfo.org/upcoming-execution-virginia-jurors-never-heard-critical-evidence-childhood-abuse

Je hoeft dus geen moord te hebben gepleegd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat hangt er vanaf in welke staat de misbruiker berecht word. In sommige staten kun je geen doodstraf krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toevallig kwam ik een rechtszaak tegen over een dergelijke situatie. De dader kwam na 4 jaar vrij en kreeg een straatverbod. Denk niet dat je in de VS overal gelijk de dodencel voor in gaat. Trouwens, in een groot aantal staten bestaat de dodencel niet eens meer en is de doodstraf afgeschaft. Ook omdat iets van 20% van de gestraften en geëxecuteerde onschuldig bleken te zijn achteraf en vrijwel alle personen zwart waren.Kijk eens bij Death Penalty, sex crimes en dan kom je wel verder via internet.