Kan ik een tweede Nederlands paspoort krijgen ivm Israelische en Iraanse stempels?

Ik moet dit jaar zowel naar Iran als naar Israel. Ik heb in mijn paspoort al wat Israelische stempels. Daarmee kom ik Iran niet in. Nu kan ik wel een nieuw paspoort kopen, maar met Iraanse stempels bestaat de kans dat ik Israel niet inkom. Het gaat wat ver om daarvoor dan weer een nieuw paspoort aan te schaffen. Is er een mogelijkheid om over twee Nederlandse paspoorten te beschikken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.9K

Het beste antwoord

Dat kan wel degelijk, onder bepaalde voorwaarden. Het kan wanneer u beroepsmatig op één reis achtereenvolgens naar twee landen gaat waarbij u door de stempels van het eerste land problemen krijgt met inreizen in het andere land. Of als u, eveneens beroepsmatig, regelmatig dringend moet reizen en uw paspoort dan op een ambassade of consulaat ligt voor het krijgen van een visum.
Ik neem aan dat Israël en Iran zulke landen zijn die elkaar bijten.
Opvallend dat mensen zo zeker weten dat het niet kan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

nee helaas dat word een nieuw paspoort bij vertrek uit nederland
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://overheidsloket.overheid.nl/index.php?p=product&product_id=12437
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt zelf het antwoord al gevonden! Let alleen op de beschreven voorwaarden...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar ben ik dan ook een sherpa voor.
Of je over een tweede paspoort mag beschikken, lijkt me niet. Wél mag je zowel een paspoort als een identiteitsbewijs hebben. Als je één van beide landen met je identiteitsbewijs in kan, en een nieuw paspoort aanvraagt, is je probleem opgelost.

Toegevoegd na 5 minuten:
Helaas vallen zowel Iran als Israël niet onder de landen waar je met je identiteitsbewijs in kan komen. Het gegeven antwoord hierboven is dus het juiste!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Kan dus niet met een identiteitsbewijs naar een van beide landen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb het net zelf ook gevonden, en toegevoegd...
Ja dat kan, het 2e paspoort is 2 jaar geldig, maar wel afhankelijk van een paar factoren.

Paspoort, tweede paspoort
U kunt een tweede paspoort nodig hebben als u voor zaken of uw beroep veel verschillende landen moet bezoeken. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat in uw eerste paspoort stempels staan van landen die in conflict zijn met de landen die u moet bezoeken. Dat kan problemen opleveren bij de toelating tot die landen.

Een tweede paspoort kan ook nodig zijn wanneer u regelmatig dringend moet reizen naar visumplichtige landen. Als uw paspoort al bij een ambassade is voor het aanvragen van een visum, kunt u met het tweede paspoort een visum aanvragen voor een ander land.

Het tweede paspoort is twee jaar geldig. In het tweede paspoort kunt u geen kinderen laten bijschrijven. Het tweede paspoort wordt niet verstrekt voor een eenmalig bezoek. Voor die gevallen kunt u een noodpaspoort aanvragen bij de Koninklijke Marechaussee (op Schiphol, of bij de brigades van Noord-Holland, Zuid-Holland, Drenthe IJsselstreek, Oostgrens Noord, Brabant Zuid, Limburg Zuid).

Voorwaarden
Om in aanmerking te komen voor een tweede paspoort moet ten minste aan de volgende voorwaarden voldoen:
Uw eerste paspoort moet nog minimaal zes maanden geldig zijn.
U moet aantonen dat u het tweede paspoort voor zakelijke of beroepsmatige redenen nodig heeft. Dat kan door het tonen van documenten als uittreksels van de Kamer van Koophandel, zakelijke contracten, uitnodigingen van buitenlandse bedrijven of vergelijkbare documenten.

Aanpak
U vraagt het tweede paspoort aan bij de gemeente waar u staat ingeschreven.