Harde schijf kapot door zoveelste stroomstoring,wat kan ik daarmee ?

Mijn harde schijf van mijn pc heeft het begeven zojuist ma de zoveelste stroomstoring.
Het gebeurd in mijn wijk regelmatig dat de aardlek uitklapt (oorzaak onbekend) maar nu is mijn harde schijf dus kapot,kan ik hier wat mee ivm schadevergoeding ofzo ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Antwoorden (2)

Nee, want je zal er niet in slagen een oorzakelijk verband aan te tonen tussen de stroomstoring en het defect raken van je HD. Er zijn situaties waarbij er overspanning op het net staat, maar dan is alles in je huis kapot. Dan krijg je uiteraard een schadeloosstelling. Een HD gaat normaliter niet kapot als je de spanning eraf haalt.
escape
12 jaar geleden
escape
12 jaar geleden
Dat klopt echt niet. Er is geen enkel verschil (gezien vanuit de HD) of je de PC uitzet met de knop of dat je de stekker eruit trekt of dat de stroom in je huis uitvalt. De HD wordt op dezelfde manier stroomloos. Bij een overspanningssituatie is het ook maar de vraag of die hogere spanning op je HD terecht komt, er zit een voeding tussen die waarschijnlijk gewoon het loodje zal leggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb dat ook meegemaakt met een harde schijf en een internetmodem, ik drukte per ongeluk het rode knopje in van de stekkerdoos terwijl allebei de apparaten aanstonden en ze gingen niet meer aan helaas.
Cryofiel
12 jaar geleden
@escape, bij het ineens wegvallen van de spanning van de primaire wikkeling van de nettransformator kan een piekspanning ontstaan. Bij goedkopere voedingen kan die piekspanning worden doorgegeven aan de componenten van de computer. Bij het normaal uitschakelen van de computer wordt de spanning pas *na* de secundaire winding onderbroken. Daarbij ontstaat geen piekspanning.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zet er een ups tussen met een goede filtert ie ook het stroom zodat er geen spanning pieken en dalen komen
escape
12 jaar geleden
@Cryofiel: op je netvoeding zit ook een schakelaar die je gewoon mag gebruiken. Dat ding doet hetzelfde als je de stekker er uit trekt. Als je zo een slechte voeding hebt dat je je componenten molt als je de spanning verbreekt dan weet ik het ook niet meer. Maar ik weet wel dan je dan niet een derde de schuld kan geven.
Zet je pc eens op een stekkerdoos met overspanningsbeveiliging.

Overigens, in de WIJK klapt de AARDLEK?
die zit bij jou binnen, dus dan ben je de enige. Dan zou ik eens kijken of je niet iets hebt dat storingen veroorzaakt.