Wat zijn de gevolgen voor het opnemen van je telefoon tijdens een rechtszaak?

Ik las onlangs dit artikel: http://www.3news.co.nz/Man-jailed-for-answering-phone-in-court/tabid/417/articleID/253740/Default.aspx

over een man die tijdens een rechtszaak zijn telefoon op nam. Hij kreeg hier een behoorlijke straf voor. Wat is de regeling rondom het opnemen van je telefoon tijdens een rechtszaak? Of ging het puur om het feit dat hij de rechtszaak verstoorde en de rechter 'tegensprak'? Is de regeling hier in Nederland anders voor dan in Ierland?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Amadea
11 jaar geleden
Volgens mij vertelt de deurwaarder dat mobieltjes uit moeten. Er kán dus niemand gebeld worden!
Amadea
11 jaar geleden
Lees nou de vraag goed: Het gaat over een geval waarbij iemand z'n telefoon aan heeft staan tijdens een rechtszaak, en 'm op verzoek van de rechter niet uitzet. In Nederland wordt jou bij het binnenkomen van de rechtbank al duidelijk gemaakt dat je jouw mobieltje uit moet zetten. Als je dat per ongeluk toch vergeten zou zijn en hij gaat af, dan geneer je je kapot en zet 'm ogenblikkelijk uit. Het zal niet gebeuren dat iemand het lef heeft om dan gewoon toch op te nemen!

Het beste antwoord

Ook hier in Nederland kan verstoring van de rechtbank een behoorlijke straf op leveren.

Als eerste heb je terrein(huis)vredebreuk, doe daar boven op minachting van de rechtbank en je hebt een aardige straf te pakken.

Vergeet niet dat je in Nederland eerst opgeborgen wordt in de arrestantenverblijven in het gerechtsgebouw tot dat de rechter tijd heeft gehad om aangifte te doen (maximaal 12uur).

Overigens beschikken de Nederlandse rechtbanken over apparatuur dat het niet mogelijk is dat men in de rechtszaal contact kan opnemen met de buitenwereld met enig communicatiemiddel anders dan de portofoons van de bewaarders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk niet dat je daarvoor een straf kunt krijgen in Nederland, maar het zal zeker geen positief beeld van je geven voor de rechter. Dus misschien dat het op die manier negatief voor je zou kunnen uitpakken.

Toegevoegd na 1 minuut:
Je kunt trouwens wel verwijderd worden uit de rechtszaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan toon je 'geen respect voor de rechtbank' en dat kan gevolgen hebben. Daar is op Internet veel jurisprudentie over te vinden...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je het bericht goed leest, dan was er in eerste instantie helemaal niets aan de hand. Iedereen vergeet weleens zijn mobieltje uit te zetten, en dat kun je niemand echt kwalijk nemen. Hier speelt iets anders.

Een rechter moet een uitspraak doen, maar hij is ook verantwoordelijk voor een ordelijk verloop van de rechtszaak. D.w.z. dat hij een advocaat het woord kan ontnemen, de publieke tribune kan laten ontruimen, of andere ordemaatregelen nemen.

De rechter vroeg de man vriendelijk zijn telefoontje uit te zetten. Pas toen de man dat weigerde, en zich dus niets aantrok van de ordemaatregel van de rechter, kreeg de man "straf".

Het lijkt me sterk dat zoiets in Nederland ook zó zal verlopen, maar wel zal duidelijk zijn, dat ook een rechter hier het niet pikt, als aan een verzoek om een mobieltje uit te zetten niet wordt voldaan. Als hij dat wel zal accepteren, zal dat ten koste gaan van zijn gezag als rechter. Hij zal dus de man de zaal uit sturen, hem een symbolische straf opleggen, of hem nog eens heel duidelijk maken, wie de baas is in de rechtszaal.