Ja, het is in Nederland verboden. Zilverkruit wordt zilverkruit genoemd omdat het fijn verdeeld aluminium of magnesium bevat.
Het is nog gevaarlijker dan buskruit, omdat het schokgevoeliger is en wel 4x zo snel ontbrandt met een harde knal.
Vuurwerk in Nederland mag geen hardere knal geven dan 150 decibel en daar ga je met zilverkruit gauw overheen.
Veel informatie vind je op Wikipedia onder zilverkruit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Belgisch" vuurwerk is vaak krachtiger vanwege de gebruikte sas. Vaak wordt het zogenaamde zilverkruit gebruikt. Dit bestaat uit een metaalpoeder met een zeer gewillige oxidator. Vaak zitten hier ook nog andere stoffen door heen om het geheel wat extra power te geven. Een compositie als deze brand (deflagreert) al snel 5 keer zo rap als zwart kruit. Hierbij komt ook nog eens het feit dat er grote hoeveelheden van dit energetische goedje gebruikt worden. Het grootste nadeel van het zilverkruit is zijn structuur. Hierdoor is het erg gevoelig voor statisch ontladingen en wrijving vele malen gevoeliger dan het zwarte kruit. Dit kruit heeft overigens een verpakking nodig om te "knallen" in de open lucht zal gewoon branden. Zijn agressieve broertje brand zo snel dat een hoeveelheid van enkele grammen al knalt zonder verpakking! Dit alles bij elkaar opgeteld is het dus een zeer potente en gevaarlijk mix.
Volgens de Nederlandse wetgeving valt vuurwerk, waarin zilverkruit verwerkt word onder de noemer illegaal.