Ontzetting uit het actief en/of passief kiesrecht is mogelijk als men tot minstens een jaar gevangenisstraf is veroordeeld. Bij een tijdelijke gevangenisstraf (dus niet levenslang) kan het kiesrecht worden afgenomen, maar dit geldt niet levenslang. De duur hiervoor is twee tot vijf jaar bovenop de duur van de straf. Dus wanneer iemand veroordeeld wordt tot twintig jaar, heeft dit tot gevolg dat diegene 22 tot 25 jaar lang niet mag stemmen of gekozen mag worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als de rechter iemand veroordeelt tot een vrijheidsstraf van tenminste een jaar, kan hij als bijkomende straf het kiesrecht afnemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat is mogelijk, b.v. als je in vreemde krijgsdienst bent (geweest).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen die niet zelfstandig beslissingen kunnen nemen mogen niet zelf stemmen of iemand voor hun laten stemmen, deze gehandicapte mensen krijgen geen stembiljet.

Toegevoegd na 5 uur:
voor de duidelijkheid, ik heb het hier over verstandelijk gehandicapten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen die door een verstandelijke handicap niet zelf beslissingen mogen nemen worden niet gestraft, die kunnen het gewoon niet.