Kun je in mijn geval een uitzendbureau aansprakelijk stellen? Zo ja hoe werkt het stap voor stap?

In december heeft het uitzendbureau een kopie gemaakt van mijn paspoort. Volgens de medewerkers hadden ze het aan mij terug gegeven. Dus ik zou het zelf zijn kwijt geraakt. Ik heb toen een nieuwe moeten aanvragen aan de vorige (die net 1maand oud was) moeten blokkeren. Tevens moest ik een boete betalen. Ik moest 2maal de aanschaf van mijn paspoort betalen. Met geld wat ik niet kon missen want ik ging juist naar het uitzendbureau voor een baan. In April belde het uitzendbureau mij op. Ze waren aan het opruimen ivm een verhuizing en toen vonden ze mijn paspoort. Ze hebben het per post naar mij terug gestuurd en gingen er niet op in toen ik vertelde dat ik kosten heb gemaakt door hen. Nu wil ik weten of ik het uitzendbureau aansprakelijk kan stellen voor de gemaakte kosten. Ook wil ik weten hoe het allemaal werkt.
Ik heb begrepen dat als je een paspoort of id-kaart van iemand hebt gevonden dat je deze naar het politiebureau moet brengen of naar de gemeente beide heeft het uitzendbureau niet gedaan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Computoon
12 jaar geleden
Antwoord op een deel van de vragen:
Als je paspoort of gemeentelijke identiteitskaart gestolen of verloren is, moet je daarvan aangifte doen bij de politie. Die maakt vervolgens een proces-verbaal op. Je krijgt een gewaarmerkte kopie van het proces-verbaal. Dit heb je nodig om een nieuw reisdocument aan te vragen in de gemeente waar je woont. Je moet hierbij rekening houden met een langere aanvraagprocedure en extra administratiekosten. Ik begrijp dat dat is gebeurd. Als het 'oude' document wordt teruggevonden na het aangeven van vermissing bent je verplicht dit document in te leveren bij de gemeente. Dit is nodig omdat het document als vermist staat geregistreerd en deze registratie niet is terug te draaien. Een gestolen of vermist document wordt geregistreerd om fraude en misbruik te voorkomen. Het uitzendbureau heeft dus foutief gehandeld door een gevonden paspoort aan jou terug te sturen in plaats van aan de gemeente, het uitzendbureau was immers de 'vinder'. Wat enigszins onduidelijk is, is wat fout gegaan is bij het maken van de kopie. Een paspoort mag je normaal gesproken alleen aan een overheidsinstantie afgeven dus het had zo moeten gaan dat het uitzendbureau meteen na het overhandigen van het paspoort de verplichte kopie had gemaakt waarna je het weer terug zou hebben gekregen. ('Klaar terwijl je wacht'). Als een gewoon bezoek aan het uitzendbureau niets uithaalt, stel het dan schriftelijk aansprakelijk, bij voorkeur per aangetekende brief. Noem in die brief (als ze er waren) namen en adressen van eventuele getuigen op, die bereid zijn jouw toedracht van wat gebeurd is te bevestigen. Zorg ervoor dat je in de brief bewijs van de schade kunt aantonen, bijv. door een kopie bij te voegen van het proces-verbaal en een kopie van de rekening van de gemeente voor het nieuwe paspoort.Geef het uitzendbureau een redelijke tijd om te reageren. (Enkele weken). Uiteraard eerst uitzoeken wat de juiste adressering is van het uitzendbureau voor klachten. Roep desgewenst de assistentie van een bureau voor Rechtshulp in, ook voor de verdere procedure. Informeer echter eerst naar de kosten van bijstand, gezien de hoogte van de geleden schade.. Als je een rechtsbijstandsverzekering heeft, meld de schade dan bij je verzekeraar aan.

Het beste antwoord

Je kunt ze gewoon een brief schrijven waarin je ze aansprakelijk stelt voor de gemaakte kosten. Omschrijving van de toedracht en kopie van de rekeningen toevoegen. Geef ze een redelijke termijn van 2 weken om te reageren, en kondig aan dat ze daarna de aansprakelijkheid erkennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je kunt het uitzendbureau aansprakelijk stellen voor de kosten die jij hebt moeten maken.Dit kun je doen door aangifte te doen bij de politie wanneer ze weigeren jou de kosten die je moest maken te vergoeden.
Bewaar de envelop waarin ze het paspoort naar je toestuurden,en vertel dan op het politiebureau wat je overkwam.Doe aangifte van de kosten die jij moest maken ,en van het feit dat het uitzendbureau onzorgvuldig met jouw paspoort omging en het via de post naar je stuurde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou kunnen proberen om het uitzendbureau aansprakelijk te stellen op grond van onrechtmatige daad.

Stuur ze een (aangetekende) brief met daarin een beschrijving van de schade die je hebt geleden, de hoogte daarvan en eis schadevergoeding ter hoogte van dat bedrag.