Mogen mensen met het syndroom van down autorijden?

De ene persoon met down is de ander niet, vandaar mijn vraag.
Logisch dat de wat lager van niveau zijnde downers dit niet mogen, maar geldt dit ook voor die personen die verder volledig zelfstandig leven?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
31.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn mensen met down die hun vmbo diploma hebben gehaald en ik ken mensen met alleen praktijkonderwijs met een rijbewijs dus 1+1=2. Ja dat mag, als ze maar aan de eisen voor het theorie- en praktijkexamen voldoen.
rose
11 jaar geleden
Als ik zo 's morgens op de A2 om mij heen kijk, blijkbaar wel...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hihihi

Het beste antwoord

Er zijn maar weinig handicaps of ziektes waarmee je al bij voorbaat niet mag rijden. Voor iemand met epilepsie bijvoorbeeld geldt dat als zij een x-tal jaar aanvalsvrij zijn, zij toch mogen rijden. Voor narcolepsie (kenmerkt zich door het regelmatig plotseling overdag in slaap vallen) geldt dat iemand rijgeschikt verklaard kan worden als een specialistisch eeg-onderzoek laat zien dat iemand (meestal met medicatie) in staat is om gedurende de dag wakker te blijven. En voor lichamelijke handicaps zijn er meer aanpassingen mogelijk dan je maar kunt bedenken. Zelfs rijden met volledige joystickbesturing (waarbij dus gas geven, remmen én sturen allemaal met één hand gedaan wordt) behoort tot de mogelijkheden.

Voor mensen met allerhande handicaps, en dus ook voor mensen met verstandelijke handicaps, geldt dat zij tijdens een rijtest zullen moeten laten zien dat zij in staat zijn om ondanks kun handicap veilig de weg op te kunnen. Iemand die zijn nek niet kan draaien, moet laten zien dat hij goed genoeg met de speciale spiegels overweg kan, en iemand die verstandelijk beperkt is, moet laten zien dat hij voldoende voertuigbeheersing en verkeersinzicht heeft.

Het is natuurlijk lang niet voor elke verstandelijk gehandicapte mogelijk om een rijbewijs te halen. Maar zoals je zelf al noemt, zijn sommige mensen met het Downsyndroom behoorlijk zelfstandig, en er zijn er zelfs die hun VMBO-diploma halen. Daaruit volgt dat wanneer iemand met Down kan laten zien dat hij veilig de weg op kan, dat het iemand toegestaan is om zijn rijbewijs te halen.

Een interessante vraag is dan natuurlijk of er ook mensen met Down ZIJN die hun rijbewijs hebben. Het antwoord is ja: volgens de bron zou in 2004 de eerste persoon met Down in Nederland zijn rijbewijs hebben gehaald. Hij rijdt in een automaat, en is geslaagd bij zijn vierde rijexamen.

"We wisten van tevoren dat
dit langer zou gaan duren. Wel afgesproken,
dat ze het eerlijk zouden zeggen als
het niet verantwoord zou zijn. Elke week
heeft Patrick gereden (in een automaat);
telkens maakte hij vorderingen.
Hij is rustig, serieus en het ging altijd
goed, als je ’t aan hem vroeg. En hij vond
het leuk om te doen. Na driemaal examen
te hebben gedaan, bleven de examinatoren
zeggen: doorgaan. (..) De vierde keer is het gelukt."

Ik ben benieuwd of er meer Downers gevolgd zijn in de tussenliggende jaren, heb dat nog niet kunnen vinden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Top! Bedankt!

Andere antwoorden (2)

Ja:

8.9 Verstandelijke handicap
Als zwakbegaafden in staat zijn het praktische en theoretische rijexamen met succes af te leggen, kunnen zij
geschikt worden verklaard voor rijbewijzen van groep 1 en bij uitzondering voor één van de categorieën van
groep 2.

http://www.cbr.nl/brochure/REG2000.pdf
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ze een rijbewijs halen, zou ik niet weten waarom ze geen auto mogen rijden. Een rijbewijs geeft immers aan dat je bevoegd bent om te rijden.