Zaanse verhoormethode? Goed of slecht?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb nog nooit van de Zaanse verhoormethode gehoord. Waarom stel je je vraag zo summier?

Het beste antwoord

Uitermate slecht.

Als men echt zeker weet dat iemand schuldig is, is een bekentenis niet noodzakelijk want dan is het bewijs op andere wijze al geleverd. En als men niet echt zeker weet of iemand schuldig is, dan is de verdachte per definitie nog niet schuldig en zal er een andere methode gevonden moeten worden om het bewijs rond te krijgen.

Probleem is wel dat je op een gegeven moment in twijfel komt over mogelijk ernstig vervolg: als iemand absoluut zeker een terrorist is, en je wil achterhalen wat de volgende doelen zijn en wie de mededaders zullen zijn, dan is het een andere afweging om zonder druk informatie los te krijgen. Zelfs iemand totaal isoleren kan dus al niet (want hij heeft recht op een jurist).

Maar ik ben gelukkig met het verbod op deze verhoormethode waarbij de druk op de verdachte dusdanig hoog wordt opgevoerd dat er geen zekerheid meer is over het waarheidsgehalte van de verklaring.
itsme
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Slecht natuurlijk, minister Sorgdrager heeft deze methode toch verboden ook. We leven toch niet in een dictatoriaal land of in het Stazi tijdperk?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwerpelijk!
In 'beschaafde' landen zijn de rechten van een verdachte strikt en wettelijk vastgelegd. Da's maar goed ook want een verdachte is geen veroordeelde. Bij de Zaanse Verhoormethode wordt door justitie het z.g. 'pressieverbod' aan de laars gelapt.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eens kijken, een verhoormethode waarbij je ook onschuldige mensen zover krijgt dat ze de vreselijkste misdaden 'bekennen' waar ze in feite niets mee te maken hebben. Goed of slecht? Moeilijk hoor...

Slecht natuurlijk! Hoe kan dat tegenwoordig nog een vraag zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ooit heeft iemand 2 jaar ten onrechte vastgezeten (Zaanse paskamermoord) Uiteindelijk vrijgesproken (in cassatie) Ook hier is deze verhoormethode toegepast en ik denk….hierna vernoemd. Ja, helaas is het zo dat mensen worden gedwongen tot verklaringen van dingen die zij niet gedaan hebben. Dus is de verhoormethode verwerpelijk! (laatste woord was ik eerder tegengekomen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonder twijfel slecht! Mensen min of meer dwingen een bekentenis af te leggen voor een misdaad waar ze misschien niet eens wat mee te maken hebben.