De leverancier van een produkt blijft verantwoordelijk voor de afhandeling van klachten van de koper. Maar in welk wetsartikel staat dat?

De leverancier van een produkt blijft verantwoordelijk voor de afhandeling van klachten van de koper. De verkoper mag dus niet doorverwijzen naar de fabrikant, i.i.g. daar waar het garantie betreft.
Maar in welk wetsartikel staat dat?
En betreft het dan ook andere zaken (klachten) dan garantie? Bijv. een defect wat er wel is maar niet binnen de garantie valt (zoals enkele dode pixels bij een monitor).

Ik zag iemand verwijzen naar artikel 17 van het burgerlijk wetboek:
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7.html
Maar daarin kan ik het eigenlijk niet vinden.

Weet jij het antwoord?

/2500

Dee Wet Handhaving Consumentenbescherming van 7 juli 2006 http://wetten.overheid.nl/BWBR0020586/geldigheidsdatum_22-04-2012 Kijk eens bij Hoofdstuk 8, artikel 4. Toegevoegd na 8 minuten: Burgerlijk Wetboek artikel 6a http://wetten.overheid.nl/BWBR0005290/Boek7/Titel1/Afdeling1/Artikel6a/geldigheidsdatum_22-04-2012 En verder : de verplichtingen van de verkoper, in afdeling 2.

Het niet doorverwijzen naar de fabrikant is gewoon een uitwerking van de overeenkomst die is gesloten. Als koper heb je een overeenkomst met de winkel, niet met de leverancier. De winkel zal je dan ook moeten helpen bij klachten die je hebt. Daarnaast zijn je rechten afhankelijk van de vraag of je consument bent of niet. Is er sprake van een consumentenkoop, dan gelden een aantal aparte regels uit boek 7 BW. Artikel 17 gaat inderdaad over de koopovereenkomst, maar als het een koopovereenkomst betreft tussen bedrijf en consument, dan geldt artikel 18 ook. Als dan blijkt dat het product niet hetgeen is wat verwacht mocht worden, dan kan in artikel 21 en verder worden gelezen wat precies gedaan kan worden daartegen.

Bronnen:
http://www.wetrecht.nl/rechten-bij-consume...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100