Kan je ineens gebeld worden door je werk en de volgende dag ontslagen worden volgens de wet?

Ik ben 17 jaar en werk als cassiere bij een supermarkt. In mei loopt mijn contract af. Het zal misschien een beetje komen doordat ik wat onzeker ben, maar ik vraag me het volgende af: Dinsdag heb ik voor het laatst gewerkt, geen problemen etc. Vandaag werd ik gebeld, met of ik morgenochtend even langs wil komen. Wat kan ik in het ergste geval hiervan verwachten? Ik ben echt bang dat ik wordt ontslagen omdat ik "te oud" wordt zodat een 16jarige mijn plaats in kan nemen...

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik zag dat ik voor volgende week ook niet in sta geroosterd, maar misschien komt dat doordat er iets teveel mensen hier zijn aangenomen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Amadea
12 jaar geleden
Het zou best kunnen dat ze je vragen om te willen blijven werken, misschien in een andere functie. Als jij je laatste werkdag volgens het huidige contact al gewerkt hebt is het in elk geval onmogelijk om te worden ontslagen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Worden contracten dan in principe automatisch verlengd?
Amadea
12 jaar geleden
Nee, in de crisistijd waarin we nu zitten is dat niet vanzelfsprekend. Daarom wordt er eerst met jou over gesproken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh ja grote kans dan dat het daarover gaat! Gelukkig is kassa vanaf 16 jaar en ben ik 17 dus nog redelijk goedkoop, en hoop ik dat zij dat ook vinden!

Het beste antwoord

Er kan geen sprake zijn van ontslag, want het contract is/wordt al geeindigd. Er kan slechts sprake zijn van ontslag als een lopend contract voortijdig wordt beeindigd. Het gesprek kan over twee dingen gaan:
1. ze willen een nieuw / verlengd contract, of
2. ze vinden het netjes om je persoonlijk te vertellen dat het hier nu echt stopt.
teusvh
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gesprek ging inderdaad over het contact, veel collega's mogen ook vertrekken, geen reden maar waarschijnlijk zijn we "te oud"

Andere antwoorden (3)

Het zou best kunnen dat er over een verlengging van je contract gesproken wordt of dat je werkgever niet meer van je diensten gebruik wilt maken.
Het is afwachten morgen,maar ga niet gelijk van het ergste uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja daar heb je gelijk in... Ik las wel dat op staande voet ontslagen worden in principe niet mogelijk is, maar toch, ik vind het niet fijn dat ik ineens wordt gebeld met of ik morgenochtend even langs wil komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat begrijp ik,je gaat ineens overal aan denken en dit is normaal hoor,maar je kunt er toch niets aan veranderen.
Ik hoop dat je nog een beetje kunt slapen vannacht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha lukt wel hoop ik :P En ik vond iig dat als ik ineens op staande voet ontslagen zou worden ik protest zou kunnen aantekenen: http://www.ontslag.nl/werknemers/ontslagreden/ontslag-op-staande-voet/artikel/32/wanneer-kan-een-werknemer-op-staande-voet-ontslagen-worden%3f- alleen voorwaarde 3 is al genoeg want dinsdag werkte ik er voor het laatst en waren er geen problemen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk niet dat je ontslag op staande voet zal krijgen want dan moet je wel iets ernstigs hebben gedaan en dit had dan afgelopen dinsdag al moeten gebeuren.
Wel kan je werkgever ervoor kiezen om je contract niet te verlengen of geen tweede contract te geven[als het je tweede contract zou worden]
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat zou dan het tweede contract worden! De winkel is in november geopend (was voorheen een andere winkel) en sindsdien werkte ik er dan. Ik weet niet of de werknemers van de vorige winkel ook een halfjaarscontract hebben dat als eerste contract telt, maar aangezien ik nog tot 2014 op de middelbare school zit is het ook wel belangrijk dat ik een bijbaan heb en het liefst wil ik deze houden want ik vind het leuk om hier te werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach misschien heb je wel een functioneringsgesprek.
Even afwachten maar tot morgen,ik ben wel benieuwd hoe het dan is verlopen als je geweest bent.
Antoni
3 jaar geleden
Een functioneringsgesprek moet je als werknemer kunnen voorbereiden: je zal dus van tevoren in overleg een dag en een tijd daarvoor afspreken.
Maak je vooraf geen zorgen, wacht rustig af tot morgen! Bovendien zou je contract toch snel aflopen. Overigens...... misschien krijg je juist wel een aanbod dat je contract wordt verlengd. Laat je in ieder geval niet van de wijs brengen!
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha wie weet! Het was mijn eerste halfjaars contract, ik heb laatst al iemand in mogen werken, en er werken ook een heleboel mensen die al twee eerdere contracten hebben gehad en 19/20 zijn, dus ik hoop dat dat het is...
Ze moeten je verplicht een maand van te voren aangeven of je contract niet word verlengt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, een contract loopt van rechtswege af. Als je het de laatste 10 minuten hoort, mag het ook.
Of het netjes is is een ander verhaal, maar het mag zeker wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, hoor niet bij een jaarcontract ofzo. Dan mag het ook de dag van tevoren. Het is ook zo dat als je de dag na je contract op je werk verschijnt en ze je dan niet tegenhouden je automatisch weer een nieuw contract hebt van dezelfde tijd.