Mag een AH manager mij "naar buiten vorderen"?

"ik vorder u naar buiten" hoorde ik de plaatselijke vestigingsmanager van AH tegen me zeggen.
Hij vond dat ik "vreemd winkelgedrag vertoonde", hij wilde dit niet nader verklaren.
Is dit wettelijk toegestaan?
Bedenk daarbij dat binnen de AH winkel ook de TNT post balie zich bevindt, die -neem ik aan- vrij toegankelijk zal moeten zijn.
Dank voor jullie antwoorden.

Toegevoegd na 2 uur:
Aanvulling: ik heb niets gestolen, ik heb überhaupt nog nooit iets gestolen, ik ben een keurig universitair opgeleid man, ik heb niet geschreeuwd, niet gezongen, ik leed niet aan flatulentie, ik was alleen een beetje in de war wat
betreft welke artikelen te kiezen, pakte soms een artikele maar zette dat dan weer terug. Wat in de war dus, de neuroloog heeft namelijk bij mij het begin van alzheimer geconstateerd.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
5.8K

Het beste antwoord

Je kunt iemand wel degelijk een winkelontzegging geven. Maar dan moet deze persoon wel een strafbaar feit hebben gepleegd. Je kunt dus alleen een winkelontzegging afgeven op gegronde redenen.
Zonder dat hij dat kan/wil verklaren lijkt mij dat dus moeilijk. "Vreemd winkelgedrag" is geen strafbaar feit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Deze terminologie is mij vreemd. "Ik verzoek u deze winkel te verlaten" lijkt me begrijpelijker. Ook is het niet "des AH's". Personeel van Albert Heijn wordt geïnstrueerd tot de grootst mogelijke beleefdheid tegen klanten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En als DIE er wat van zeggen, zit je je wel HEEL verdacht op te houden.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom ? Een supermarktmanager zit er niet op te wachten mensen naar buiten te sommeren hoor ; daar moet je WEL wat voor doen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor,de zin ik vorder u de winkel te verlaten is correct,ook beveiligers moeten deze zin hanteren,zelfs twee maal als er niet naar wordt geluisterd.
Na de derde weigering door de weigeraar mag de weigeraar aangehouden worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inmiddels heb ik de aanvulling en wat reacties gelezen, en ja ,dát maakt het uiteraard een heel ander verhaal. Zo klinkt het meer als een streberige (wannabe) manager. Wat ik in eerste instantie 'zie' is een anonieme GV-er, en je als je hier wat langer meeloopt zul je zelf ook constateren de gemiddelde nieuwe / anonieme deelnemer niet altijd een aanwinst is, en vaak naar de overbekende weg vragen. 1 + 1 is nu eenmaal meestal twee. Als dan later blijkt dat er nog een eentje bij moet, wordt het sommetje natuurlijk anders. Je aandoening kan overigens wel degelijk aanleiding zijn tot wat deze ' manager' in zijn opleiding leert als ' verdacht gedrag' . Als hij echter zijn jas ook waard is (en dat blijkt hieruit beslist niet) moet er een gesprek met hem aan te gaan zijn. Ik zou het hogerop zoeken, bij de regiomanager denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als overigens alleen het pakken en later weer terugzetten van artikelen en niet één vaste route lopen al aanleiding is om je uit de winkel te zetten, zou ik al jaren geen supermarkt meer in kunnen. Deze manager mag nog wel eens heel erg hard aan zijn sociale vaardigheden, mensenkennis en beoordelingsvermogen gaan werken alsook zijn communicatieve vaardigheden als dit en uitsluitend dit gedrag aanleiding is voor dergelijke verzoeken. (Die hij overigens te allen tijde mag doen uit hoofde van zijn functie, maar dat terzijde. Hij moet daarvoor ook zeker ter verantwoording geroepen worden.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Vorderen" is de juiste terminologie. Als je iemand je huis uit wilt hebben, moet je hem ook "vorderen" het huis te verlaten. Pas als je dat tweemaal duidelijk hebt gedaan en meneer of mevrouw gaat niet, is het huisvredebreuk en kan de politie optreden. Dat zal in de winkel precies zo werken.
Als jij tijdens het winkelen expres een scheet laat tijdens het winkelen of dansent je artikelen uit de schappen haalt of met een rekenmachientje uitrekent hoeveel je boodschappen bij elkaar opgeteld kosten of je fluit gezellig een liedje of kruipt liever over de vloer dan gewoon te lopen is dat nog geen reden om jou de winkel uit de bonjouren en je de toegang tot het pand te ontzeggen.

Als jij tijdens het winkelen regelmatig je handen in je zak stopt en regelmatig schichtig om je heen kijkt en daarbij ook nog een bivakmuts op hebt en met een waterpistool op mensen loopt te richten is er een gegronde reden jou bij de manager te laten komen om te kijken of jij artikelen in je zak hebt gestopt met als doel deze onafgerekend de winkel uit te krijgen. De manager mag jou bij het vinden van hun artikelen in jouw zak aanhouden en de politie erbij roepen, ze mogen van jou eisen dat je je bivakmuts af doet als je de winkel betreedt. Dan is het aan de politie om jou een verbod op te leggen dat pand te betreden. Als die betreffende TNT postbalie zich ook in dat band bevind heb jij helaas pech. Dat wordt dan voortaan naar het postkantoor gaan.

Mocht jij je gewoon net als iedere ander winkelent publiek gedragen hebben en er was totaal geen opvallend of zorgwekkend gedrag bij jou te bespeuren en geen gestolen goederen dan kan dat inderdaad niet.

Aangezien je hier niet de gehele situatie beschrijft kan je voor jezelf wel beoordelen of je terecht uit het pand bent gezet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Maar er bestaan geen postkantoren meer...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan gewoon een TNT balie ergens anders.....kan ook! volgens mij hebben wij hier in Rotterdam nog wel een postkantoren (of lopen wij hier achter?) http://www.youtube.com/watch?v=gAGffIuOTZs
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@dubossies, het laatste postkantoor in Nederland was dat op Neude in Utrecht gesloten op 27 oktober 2011.
Voor de rest wel een prima antwoord dus +1
Oh ja de link van het laatste postkantoor nog.
http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/2995420/2011/10/27/Het-laatste-postkantoor.dhtml
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt Glenfiddich....oh? Ja, die overval die ik liet zien op een postkantoor in Kralingen hier was ook van augustus vorig jaar dus dan zou dat kunnen inderdaad. ;-) aangezien ik vrijwel nooit een pakketje verzend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@glenfiddich: Grappig dat artikel, alleen klopt het niet. In het Overijsselse dorpje Holten heeft tot 24 januari 2012 nog een zelfstandig postkantoor gezeten. Sinds 1 februari is dit verandert in een postbalie in een andere winkel.
Alleen als je een strafbaar feit pleegt, een winkel e.d. is eigenlijk openbare weg als ze open zijn. Gewoon iemand weg sturen is discriminatie en kun je aangifte van doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij mag aangeven dat hij wil dat jij de winkel verlaat, maar hij mag jou niet aanraken. Weiger jij de winkel te verlaten dan zal hij de hulp van de politie in moeten schakelen.

Maar wat wordt in jouw geval verstaan onder vreemd winkelgedrag, wat deed je dan? Want dit lijkt me in dit geval ook wel een belangrijke vraag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb je dat op papier? Je kunt een overweging maken... Laat ik mijn humeur erdoor bederven of ga ik naar die supermartkmanager en leg ik uit wat er aan de hand is?> Ik denk dat als je hem dit vertelt, hij de ogen uit zijn kop schaamt en je zijn excuses aanbiedt...
Bovendien kan van zoiets de lucht enorm opklaren... Wat vervelend voor je... Hoe jong ben je?
Cryofiel
12 jaar geleden
47 jaar, volgens zijn profiel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Bensen, als jij dit het enige is mag jij bij de politie je verhaal vertellen, daar vertellen dat je om reden van dit kleine akkefietje de winkel bent uitgezet door de manager. Het is niet toegestaan dat een manager iemand de winkel uitzet omdat die vreemd is want die heeft dementie. De manager weet dit ook niet natuurlijk en ziet het aan de buitenkant niet. Hij/zij had je kunnen vragen of hij/zij je kon helpen en jij had gewoon aan mogen geven dat je beginnende dementie hebt en moeite hebt met het goeie artikel te vinden of te herkennen. Of iemand jou kan helpen de goede boodschappen te vinden. Probeer gewoon nog eens contact met die manager te krijgen of bel gewoon met klantenservice van de AH en leg daar uit wat er gebeurd is en wat er met je aan de hand was. Hoogstwaarschijnlijk bieden ze je excuus aan en doen ze je een aanbieding als vergoeding voor de bij jou geleden schade.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als jij dat zo voelt dan zou ik dat zeker op die manier aan pakken,. want dat voelt voor jou juist. Dan weet je het antwoord dus al :) En dan komt het wel goed...
Verder kun je nog een brief naar het hoofdkantoor vanm de AH schrijven nog eventueel...
Als hij zich zo autoritair blijft opstellen en klanten wegjaagt ( klanten staan bij AH ZEER hoog in het vaandel) zou hij weleens uit zijn funktie ontheven kunnen worden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Bensen, gewoon een brief sturen naar de klantenservice van de Albert Heijn en vertellen dat je om gezondheidsredenen even verward was op het moment dat de manager jou opmerkte. Dat jij het geen reden vind uit de winkel gezet te worden als je gewoon regelmatig van artikelen wisselde in je karretje. Volgens de normale weg kunnen alleen mensen die stelen, agressief gedrag vertonen in de winkel op een dergelijke manier verwijderd worden. Mensen die dementie hebben en een verwarde indruk maken maar verder niet gestolen heeft en ook niemand agressief benaderd heeft mogen op geen enkele wijze benaderd worden als jij bent. Ik zou trouwens wel je reactie verwijderen bij het antwoord van Gababentine, het noemen van achternaam en de plaats en vestiging waar deze persoon werkzaam is op een openbare internetsite als deze is niet toegestaan volgens de richtlijnen.
Kristal
12 jaar geleden
Aha, eindelijk een antwoord: er is een begin van dementie geconstateerd bij jou.
Mijn geliefde lijdt daar helaas ook aan. Net als jij ook op jongere leeftijd dan meestal het geval is.
Hij geeft dat in winkels onmiddellijk aan, met als resultaat dat men hem vriendelijk benaderd en helpt zo nodig, en hem zijn portemonnee terug bezorgd wanneer hij die (weer) vergeten is. Ik raad je echt aan om dat ook te doen, juist omdat het in winkels regelmatig voorkomt dat mensen vreemd gedrag vertonen voor zij iets stelen. Helaas ben jij daar nu de dupe van en ik begrijp dat het vernederend voor je was.
Echt, ga met de manager praten, leg het uit, en je zal de volgende keren in de winkel met echte vriendelijkheid en begrip behandeld worden. Probeer ook begrip voor de manager te hebben. Je begrijpt best dat juist in het beginnende stadium van dementie voor anderen helemaal niet te zien is. Misschien leert de manager door jou dat er ook andere manieren zijn om mensen aan de kaak te stellen.
Overigens, ik hoop voor je dat de ziekte lange tijd in het begin stadium blijft, en dat er iets uitgevonden wordt waardoor het niet verergerd. Voor jou, voor mijn geliefde en alle anderen die hieraan lijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@bensen: "zijn houding was ... dreigend" Bij dergelijk gedrag heb ikzelf de gewoonte die winkel een half jaartje te boycotten; mijn geld zijn ze niet waard.
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Gelukkig heeft Kwalbert nog steeds de servicelijn:
AH Servicelijn, telefoon 0800-0305 Gewoon daar je klacht doen, vooral vermelden dat je vaste klant bent. Ik kan je garanderen dat die manger dat op zijn bord krijgt. AH hoofdkantoor is niet mals naar managers die vaste klanten naar een andere winkel helpen. Moet je zeggen dat je daar geen bootschappen meer wilt doen, en dat nu liever je 100 euro per week bij de C1000 gaat uitgeven :-D
Cryofiel
12 jaar geleden
Beste mensen, zullen we niet beter even rust nemen? Graag niet meteen die manager veroordelen. Met alle respect voor vraagsteller, maar wij horen het verhaal hier slechts vanuit één kant. Ik wil best meedoen aan het neersabelen van die manager, maar pas *nadat* ik het verhaal van die manager zelf heb gehoord, en zo mogelijk ook de waarneming van een paar omstanders heb gehoord. Om eens een mogelijke andere versie te geven (met alle respect voor vraagsteller natuurlijk): Misschien was de manager niet dreigend, maar slechts heel 'duidelijk'. We hebben allemaal wel eens een beginnend-demente oudere gezien. Dan weet je hoe volhardend die mensen kunnen zijn in hun gedrag. Je zegt iets tegen ze, het lijkt alsof ze het begrijpen, maar 30 seconden later gaan ze gewoon door met wat ze aan het doen waren. Nu is het bij een schuifelende bejaarde van 85 duidelijk dat hij niet goed begrijpt wat de bedoeling is. Bij zo iemand had de manager waarschijnlijk geholpen. Of, als er toch ontoelaatbaar gedrag was, op een begeleidende manier de bejaarde weggeleid, zonder boos te worden. Als een op het oog kerngezonde mid-40er rare dingen doet, zal de manager eerder dwingend worden in plaats van begeleidend. In dit geval fout, maar ik kan me dat eerlijk gezegd goed voorstellen. Als die bejaarde iets niet begrijpt, vinden we dat logisch. Als een mid-40er iets niet begrijpt, komt dat over als het ontwijken van de vraag, als heimelijk doen, en ziet het er dus verdacht uit. Verder (sorry, vraagsteller, dit is niet kwaad bedoeld) lezen we hier de waarneming van iemand die op dat moment redelijk in de war was. Met alle respect, maar wij kunnen niet beoordelen hoe betrouwbaar die waarneming is. Daar komt nog eens bovenop dat we niet eens zozeer de waarneming lezen, als wel de *herinnering* aan die waarneming - die mogelijkerwijs eveneens is beïnvloed door deze uiterst vervelende kwaal. Daarom zeg ik: we hebben het recht niet de manager te veroordelen voordat we het *hele* verhaal van *beide* kanten hebben gehoord. Best kans dat daar ook uitkomt dat de manager totaal verkeerd heeft gereageerd. Maar dat weten we dus (nog?) niet. Daarom is enige terughoudendheid gepast. Voor vraagsteller: een open gesprek doet wonderen. Neem iemand mee. Het maakt niet uit of jij het verkeerd hebt begrepen, of dat de manager inderdaad volkomen fout zat: in beide gevallen zal de lucht opklaren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus Cryofiel, aangezien we het hier alleen van 1 kant bekijken kunnen we dus alleen vertellen dat ALS de situatie zo was als hij verteld dat er voor die situatie geldt dat die manager niet het recht heeft iemand de toegang tot de winkel te ontzeggen omdat er in deze situatie geen sprake is van diefstal ook al denkt de manager van wel. Een manager hoort eerst bewijs te hebben van (poging tot) diefstal wil die tot dit besluit komen. Ook het slachtoffer zijn van bedreiging of geweld is voor een manager een geldige reden om deze persoon aan te geven bij de politie. Waarom deed die manager dat niet volgens vraagsteller? Beetje vreemd nietwaar? En je hebt wel gelijk dat iemand die artikelen niet goed kan vinden om hulp kan vragen bij het personeel, maar zo kan een manager die iemand denkt in de smiezen te hebben voor poging tot diefstal deze persoon ook eerst te vragen of die ergens mee kan helpen.....ik kan me voorstellen dat mensen agressief worden als ze meteen negatief beoordeeld gaan worden en te horen krijgen dat ze verdacht worden van diefstal terwijl de manager die betreffende klant niet eens de mogelijkheid geeft te bewijzen dat die niets in zijn zak heeft, sterker nog, dat die manager ondanks dat nog steeds iemand gewoon veroordeeld als dief terwijl er niets in zijn/haar zak zit. Om tot een dergelijke beoordeling te komen zou vraagsteller eerst onderzocht worden op artikelen in de zak, hoogstwaarschijnlijk zou vraagsteller (als die agressief was) wat meer begrip kunnen tonen als manager daarna excuses maakt en uitlegt dat die zich onterecht vergist had nadat hij vraagsteller de kans heeft gegeven het vreemde gedrag te verklaren.
Iedereen mag vorderen, als jij bijvoorbeeld zo maar bij iemand een huis binnen loopt omdat de voordeur open staat. (is geen in braak)

Of als jij iets doet wat niet op prijs gesteld word (vervelend gedrag vertonen in een winkel)

Dan mag bijvoorbeeld de manager jou vorderen, doet hij dit 2 keer en jij gaat niet, mag hij je aanhouden op huisvredebreuk.

Kijk bij het kopje "huisvredebreuk"
12 jaar geleden
Na je aanvulling gelezen te hebben,had je er niet mee akkoord hoeven gaan,ja de manager kan vorderen zoveel hij wil[mag maar twee keer en bij de derde keer volgt aanhouding]
In jouw situatie had ik het zo ver laten komen dat je aangehouden zou worden,hierna wordt de politie erbij gehaald die de zaak uitzoekt,zij komen er dan vanzelf achter dat de aanhouding niet terecht is,na jouw verhaal gehoord te hebben,desnoods d.m.v. een medische verklaring van beginnende Alzheimer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij gaat buiten de wet om. Hij mag namelijk niet 'vorderen'
Hij mag wel verzoeken maar hij heeft geen recht om te vorderen. Dit mogen alleen rechters, politieagenten en dergelijke ambtenaren in functie.
Zij mogen ook alleen vorderen als ze er een reden toe hebben, het moet dus onderbouwd worden!
Hij is dus niet bevoegd om te vorderen en dan ook nog zonder uitleg! Dit mag en kan niet en als ik jou was ging ik per omgaande met mijn aanklacht naar de politie.
Ook AH. zou ik verwittigen hiervan. Die man weet niet waar hij mee bezig is en moet uiteraard op dit ongewenst gedrag naar de klanten toe aangesproken worden.
Hij zal niet de eerste en zeker niet de laatste manager zijn die in de fout gaat wat betreft de regelgeving.
Als dit niet aangepakt wordt, leert hij het nooit en blijft hij klanten schofferen als hij daar zin in heeft. Waarschijnlijk heeft hij als klein, gezet mannetje zoals je eerder in een reactie aangaf een complex en compenseert dit door machswellust. Hij voelt zich waarschijnlijk nu iemand die bepaalt en gaat wellicht wel meer de fout in.
Ik baseer dit op het feit dat hij dit doet in het gezelschap van omstanders (kijk eens hoe goed ik bezig ben en ík bepaal hier) Op een nette manier had hij je even in vertrouwen bijzijde genomen en buiten het zicht van omstanders aangesproken.
Aanpakken die man!!!!!

Toegevoegd na 6 minuten:
Die man is onzeker!! Dit is dan zijn houding. Hij had je nogmaals nooit voor schut mogen zetten tussen de klanten in het openbaar. Bij issues horen ze de betreffende persoon te allen tijde apart te nemen. Dit is iets dat hij hoort te weten, want zo wordt het overal geleerd en als het goed is ,ook uitgevoerd.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er kan ook sprake zijn van een situatie waarbij men wel normaal is binnengelaten, maar de bewoner of eigenaar wil dat de bezoeker het pand verlaat, omdat deze zich misdraagt. Men moet de bezoeker eerst dwingend verzoeken het pand te verlaten. Doet hij dat niet dan is hij op dat moment wederrechtelijk aanwezig. NB. Als er nogmaals geëist wordt dat de bezoeker het pand verlaat en hij weigert opnieuw, dan is er sprake van
huisvredebreuk. M.a.w. pas na twee keer vorderen! http://mens-en-samenleving.infonu.nl/diversen/11802-misdrijven-deel-33.html .............
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De letterlijke tekst van dit artikel luidt:
Hij die een woning, besloten lokaal of erf, bij een ander in gebruik, wederrechtelijk binnendringt of wederrechtelijk aldaar vertoevende, zich niet op vordering van of vanwege de rechthebbende aanstonds verwijdert, wordt gestraft.
Dit artikel waarborgt de vrijheid in onze woning, maar ook in het afgeschermde gebied rond de woning, het erf en een besloten lokaal tegen indringers en onbevoegden.
Onder een besloten lokaal wordt verstaan een ruimte omgeven door wanden en een dak. B.v. een winkel, kantoorpand, fabriek, school, horecagelegenheid, kerk. M.a.w. geen openbare gebouwen (zie lokaalvredebreuk). Voorbeelden:
Er is sprake van wederrechtelijk binnendringen als men niet het recht heeft om b.v. een woning in te gaan.
Er kan ook sprake zijn van een situatie waarbij men wel normaal is binnengelaten, maar de bewoner of eigenaar wil dat de bezoeker het pand verlaat, omdat deze zich misdraagt. Men moet de bezoeker eerst dwingend verzoeken het pand te verlaten. Doet hij dat niet dan is hij op dat moment wederrechtelijk aanwezig. NB. Als er nogmaals geëist wordt dat de bezoeker het pand verlaat en hij weigert opnieuw, dan is er sprake van
huisvredebreuk. M.a.w. pas na twee keer vorderen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amen.
Wettelijk is dit toegestaan omdat u zich niet in een openbare ruimte maar in een privézaak bevond.Ook TNT post is in dit geval geen openbare ruimte.
Wel is het voor u erg vervelend omdat u niets kwaads in de zin had.Mss is het een idee om hierover met de manager in gesprek te gaan ,hij zal zeker begrip tonen voor uw situatie en bereid blijken om uit te leggen waarom hij zo handelde.
Gezien het hoge percentage diefstallen in supermarkten is het voor het personeel blijkbaar voldoende om in te grijpen op ''vreemd winkelgedrag''.Algemeen geldt dat het niet handig is om in de winkel met een klant in discussie te gaan.Dat verstoort de rust in de winkel die de manager wil handhaven.
Wanneer u vaak in diezelfde AH gaat winkelen zou u uw voor hen (!!) ''vreemde winkelgedrag '' kunnen uitleggen,en er nadien ongestoord winkelen.Dit natuurlijk alleen wanneer u dat een prettiger gevoel zou geven.
groet,
babyjane
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een afschuwelijke ervaring voor u!
De manager ziet blijkbaar geen verschil tussen mensen die "steelgedrag" vertonen en iemand die concentratieproblemen heeft.

Mag hij vorderen, NEEN, zeker niet op de beschreven manier.
Wat hij deed was volslagen tactloos en respectloos.
Ik zou in uw geval vragen de politie erbij te halen, u voor schut zetten en belachelijk maken is verboden, daar kan dan de manager een flinke berisping van de politie voor oplopen.

men dient u met uw toenemende beperking met consideratie te behandelen.

Mijn vrouw werd ook eens in een winkel gevolgd wegens "vreemd winkelgedrag" omdat ze exact wilde weten wat voor stoffen er in bepaalde producten zaten en toen is ze meegenomen.

Natuurlijk had ze niets gestolen, dat heeft ze nog nooit gedaan.
Ze heeft toen rustig uitgelegd wat de bedoeling was en daarmee verklaard dat haar optreden niet negatief bedoeld was.

Juist haar medewerking (gelijk meegaan en open kaart spelen) heeft er toe geleidt dat men zelfs haar tassen niet meer checkt , zelfs als daar spullen van andere supermarkten in zitten.

Zo zou een gesprek met de blunderende manager en u tot een oplossing kunnen leiden.

Als medewerkers weten van uw beperking, kunnen ze extra behulpzaam zijn, een recht welke u minstens verdiend heeft na deze behandeling.

Ik kan begrijpen dat u zich wat moeilijker uit kunt drukken, u zou een gesprek met de manager aan kunnen gaan onder begeleiding van een door u vertrouwde persoon.

Dat helpt!

Dit slikken en u van uw decorum en vrijheid laten beroven is, zeker in uw situatie schadelijk.

Van beginnend Alzheimer word je zelfvertrouwen enorm ondermijnd, mensen met een beetje verstand zouden dat kunnen bedenken, van een manager mag enig inzicht gevergd worden.

Ik hoop werkelijk dat men het u daar naar de zin maakt, u heeft immers een vast loopje nodig , zeker als de Alzheimer verder doorzet.

Ik wens u veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is een verschil tussen besloten en gesloten terreinen of panden. Een besloten terrein of pand is een winkel waarin iedereen toegang heeft mits die zich aan de regels houdt die de eigenaar opgesteld heeft. Een voorbeeld is een winkel, of een voetbalwedstrijd.

Een gesloten terrein of pand is alleen toegankelijk voor mensen die daar specifiek toestemming voor hebben. Die toestemming moet zijn meer zijn dan het kopen dan een kaartje, maar dan moet je bijvoorbeeld denken aan een gevangenis.

Een winkel, zoals een Albert Heijn, is een besloten pand (of lokaal). Iedereen heeft toegang maar de AH en de eigenaar hebben regels opgesteld. Volg je deze regels is er niets aan de hand. Volg je deze regels niet dan kan je de toegang tot het pand ontzegt worden. Een van die regels is meestal ook dat aanwijzingen van medewerkers stipt opgevolgd moeten worden.

Een eigenaar van een besloten lokaal mag zelf kiezen wie toegang heeft tot het pand/lokaal. Dit mag alleen niet discriminerend zijn maar voor de rest staat de keuze hem of haar vrij. Dus als hij u niet vertrouwt in de zaak is dat reden om de toegang te ontzeggen. Daar heb jij maar heel weinig rechten bij. Ook kan de toegang voor een langere duur ontzegt worden. Daar heb jij geen kans of recht op beroep van en op dat moment is het betreden van het pand direct reden om je aan te houden en de politie te alarmeren.

Dan komen we op het stuk vorderen. Omdat de toegang tot het lokaal niet onrechtmatig is geweest moet er minimaal twee keer gevorderd worden. Deze vordering geschied op artikel 138 van het Wetboek van Strafvordering (huisvredebreuk). De eerste vordering is om jou kennis te geven dat je vanaf dan onrechtmatig aanwezig bent. De tweede vordering is om jou het terrein af te sturen. Voldoe je hier niet aan pleeg je een misdrijf en kan de bedrijfsleider jou aanhouden.

Hij die in de woning of het besloten lokaal of erf, bij een ander in gebruik, wederrechtelijk binnendringt of, wederrechtelijk aldaar vertoevende, zich niet op de vordering van of vanwege de rechthebbende aanstonds verwijdert, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie.