Moet men, net als artsen, een eed afleggen om advocaat te worden?

Net zoals een arts de Hippocrarische eed aflegt.. en verklaart een advocaat in spé dan trouw te zijn aan de wet, of bijvoorbeeld aan de ethische rechten van de mens?

Toegevoegd na 55 seconden:
Typfout: Hippocratische eed

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Antwoorden (4)

Ja, hij/zij heeft daarmee ook zwijgplicht.
jc54
12 jaar geleden
ja, natuurlijk heeft een advocaat een eed af te leggen!
Dat is bij veel beroepen zo, hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, en wel deze: “Ik zweer (beloof) getrouwheid aan de Koning, gehoorzaamheid aan de Grondwet, eerbied voor de rechterlijke autoriteiten, en dat ik geen zaak zal aanraden of verdedigen, die ik in gemoede niet gelove rechtvaardig te zijn.”
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Inderdaad, ik ken die Eed ook maar hoef hem niet meer te noemen, je bent me voor.
Een advocaat zal vast en zeker een bepaalde eed moeten afleggen, maar deze eed wijkt af van de meeste eed's.
Een advocaat zal iedereen moeten kunnen mogen verdedigen. Maakt niks uit of het 's werelds grootste crimineel is, of een kruimeldiefje. Een moraal of ethiek komt hier niet bij kijken. (Neem het proces van Ander Breivik, die heeft ook een team van advocaten klaar staan) Een advocaat zal dus ongetwijfeld voor zijn cliënt liegen/de waarheid buigen, ondanks dat hij onder ede staat. Immers zijn cliënt spreekt altijd de waarheid, en al zijn cliënten zijn natuurlijk onschuldig.