Buiten gemeenschap van goederen trouwen, maar bij overlijden wel alles erven?

Kun je het testamentair regelen dat je niet in gemeenschap van goederen trouwt, dit bijvoorbeeld omdat een van de partners bij het huwelijk nog schulden heeft en men wil voorkomen dat de ander daar aan mee moet gaan betalen.
Maar zou het vervolgens wel geregeld kunnen worden , dat mocht de ene partner die geen schulden heeft overlijden de andere partner die wel schulden, dus alleen bij het overlijden wel alles erft van die partner(ik hoop dat ik het zo een beetje begrijpelijk heb uitgelegd)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K

Het beste antwoord

Ja hoor dit kan. Je kunt in principe alles vast laten leggen in een testament wat je wilt. Als jij wilt dat jouw geld naar je partner gaat, dan gebeurd dat... getrouwd of niet. Zo kun je het ook schenken aan goede doelen of aan je buurvrouw.
Een testament moet je wel notarieel vast laten leggen natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja dat kan, een trouwakte hoeft niet gelijk te zijn aan een testament.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja je trouwt niet in gemeenschap van goederen maar met huwelijksvoorwaarden. Vervolgens maken jullie een goed testament. Daarin kan je alles regelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er geen testament is opgemaakt en er is sprake geweest van een huwelijk (of geregistreerd partnerschap) 'in gemeenschap van goederen', wordt de totale waarde van alles wat behoort tot die gemeenschap van goederen in twee delen gesplitst. Het ene deel blijft bij de achtergebleven partner. De ander helft komt toe aan de partner en de achtergebleven kinderen, ieder voor gelijke delen. Als er twee kinderen zijn, wordt die helft dus in drie delen opgesplitst.
Op grond van de wet worden alle bezittingen (en eventuele schulden) aan de achterblijvende partner toebedeeld en als de kinderen hun wettelijk erfdeel opeisen hebben ze alleen recht op geld en niet op de goederen en kunnen ze het geld in meest voorkomende gevallen pas opeisen als de langstlevende overlijdt. Het kan noodzakelijk zijn van de wettelijke situatie af te wijken. Daarvoor is het maken van een testament noodzakelijk.
Partners moeten ieder een testament maken. Samen een testament kan niet. Bij elk opgemaakt testament is de notaris verplicht het bestaan daarvan schriftelijk aan te melden bij het Centraal Testamentenregister in Den Haag. De inhoud blijft strikt geheim, maar iedereen kan, in geval van overlijden, daar nagaan of er een testament is opgemaakt en zo ja, bij welke notaris het testament berust.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is een 'oud' verhaal, erfrecht is in 2003 verandert (staat ook helemaal onderaan)
De langstlevende partner erft alles.
Als er geen testament is.