Nederlandse arbeidswet: moet je vrij krijgen voor ortho en dergelijke?

Als je bijvoorbeeld naar de ortho moet, moet je daar vrij voor krijgen en de uren mee mogen tellen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
5.2K
ronron1212
12 jaar geleden
wat wil je nu weten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of je volgens de wet vrij moet krijgen en de uren mee mag rekenen als werkuren.
HeerVoldemort
12 jaar geleden
In de meeste gevallen is het zo dat je een tandarts bezoek buiten je werktijd moet plannen. Maar het kan zijn dat je 40 uur per week werkt, tijdens kantooruren en dat je dan buiten die tijd niet bij de tandarts langs kan gaan. Dan krijg je daar 2 vrije uren voor ofzo. Als je tijdens je werk ineens een kies afbijt ofzo iets dergelijks dan is het een spoed geval, en kun je vaak meteen weg.
ronron1212
12 jaar geleden
Veel tandartsen werken ook 's avonds.

Het beste antwoord

In sommige CAO's is hier iets over opgenomen, dat er wel kortdurend verlof mogelijk is in dit soort situaties (bron 1).

De wet zegt hier echter niets over. Als er niets in de CAO staat, is je werkgever ook niet verplicht om je hiervoor vrij te geven. Alleen als je naar een dokter moet omdat je zo ziek bent dat je niet kunt werken, dan valt dat artsenbezoek natuurlijk onder je gewone ziekmelding. Maar als je in staat bent om te werken, hoeft je werkgever je geen vrij te geven voor een bezoek aan een arts of andere behandelaar (bron 2).

Dit soort zaken vallen vooral onder redelijke regels die gaan over "goed werkgeverschap" en "goed werknemerschap". Van de werknemer kan verwacht worden dat die dit soort afspraken zoveel mogelijk plant op vrije dagen, of dat die er anders voor vrij neemt. Logischerwijs probeer je dan de bezoeken zó te plannen, dat je er maar kort voor hoeft te verzuimen. Bijvoorbeeld aan het begin van de ochtend of aan het eind van de middag. Van de werkgever kan verwacht worden dat die zijn werknemer in staat stelt om dergelijke bezoeken af te leggen, dus dat die in redelijkheid de werknemer vrij geeft als die een noodzakelijk bezoek moet afleggen aan een arts, tandarts, of andere behandelaar (bron 3). Maar hij hoeft je daar dus niet voor door te betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

meestal is het zo dat je dit soort dingen in je eigen tijd doet maar dat je werkgever je wel de gelegenheid moet geven om hulpverleners/ behandelaars te bezoeken .

Maar er kunnen altijd andere afspraken over zijn gemaakt , dat ligt dus aan waar je werkt en wat voor afspraken je hebt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is in je cao geregeld dus pak je cao en daarin staat precies wat je wel en niet hiervoor aan uren krijgt. Het is in elk geval niet zo dat dat onbeperkt is.
ronron1212