Is het verboden om laxeermiddel in etenswaren te doen? (zie uitleg)

Wij hebben iemand op ons werk die steeds ons broodbeleg zit te stelen. Gewoon potten met pasta leeg eet met een lepel en ze dan weer terug zet in de kast.

Inmiddels zijn we er flauw van, en we weten zeker dat het een collega is. Maar we kunnen hem/haar niet betrappen.

Nu had ik bedacht om laxeermiddel in een pot pasta te doen en deze dan in de kast te zetten.

Degene die dan aan de slinger raakt, is de schuldige. Maar mag dit ook?

In principe koopt iedereen zijn eigen spullen, en zet hier ook een naam op, zodat een ander nooit zomaar jouw spullen neemt.

En zou laxeermiddel ook meteen werken? Vroeger zag ik dat altijd in van die lach films maar klopt het ook dat je er acute diaree van krijgt?

12 jaar geleden
in: Wetgeving
6.3K
bamibal
12 jaar geleden
Dat lijkt me zeer onverstandig. Je bent niet op de hoogte van het medisch dossier van die collega. Medicijnen toedienen kan levensgevaarlijk zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
da zouk wel es willen meemaken, zou ziek lachen zijn! XD
Ritsuka
12 jaar geleden
leuke sfeer op het werk daar..
kun je niet beter een klein afsluitbaar kastje naast je bureau zetten? eigen beleg er in, deur op slot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je niet heel veel lepels hebt smeer daar dan wat bite-ex op. Smaakt naar oorsmeer en is niet schadelijk en jij hebt er toch lol van.
Ik had t eens op sigaretten gesmeerd. Hilarisch!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Das nog niet te testen je verteld je collega's toch niet over je toilet ervaringen van die dag
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Nee, maar als iemand ineens opsrpingt en weg rent naar de plee, en daar dan vervolgens lang blijft...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die bite-ex vind ik een veel beter idee. Dat zou ik echt uitproberen!

Het beste antwoord

Mensen die bepaalde suikers niet verdragen kunnen erg hinder ondervinden van laxeertabletten omdat er lactose en sucrose in zit. Dit middel mag ook absoluut niet samen genomen worden met producten die de zuurgraad van het bovenste deel van het darmkanaal verlagen zoals melk, producten tegen brandend maagzuur of andere middelen die worden toegepast bij maagklachten zoals zuurbranden of maagdarmzweren.

De bijwerkingen zijn onder andere hevige buikpijn, diaree met een waterige ontlasing, en er zijn mensen die hier slecht tegen kunnen en zelfs kunnen braken. Er kunnen dikke darm ontstekingen voorkomen bij mensen en/of overgevoeligheidsreacties (wel zeldzaam maar je collega zal maar een van die zelfzame gevallen zijn), ademhaling, jeuk en huiduitslag. sterke daling van de bloeddruk, duizeligheid, ademhalingsmoeilijkheden, bleekheid, onrust, snelle polsslag, klamme huid, verminderd bewustzijn, vaatverwijding door ernstige overgevoeligheid.

Deze bijwerkingen kunnen in zeldzame mate voorkomen maar je collega zal maar een van die zeldzame gevallen zijn die overgevoelig is. Het is daarom zeker en sterk af te raden dit te doen.

Ik persoonlijk zou gewoon bij een volgende werkbespreking duidelijk maken dat mensen slordig omgaan met levensmiddelen die collega's zelf meenemen. Dat je het niet op prijs stelt en zelfs asociaal vind dat mensen niet van andermans spullen af kan blijven en dat het heel zielig is als het je collega's betreft en dat het de sfeer verziekt en iedereen elkaar gaat wantrouwen terwijl het fijner werkt als jullie elkaar onderling kunnen vertrouwen. Stel voor om een camera te hangen in de kantine om erachter te komen wie het is of om te voorkomen dat het nog eens gebeurd. Stel voor dat als blijkt dat het weer gebeurd er een slot op de kantinedeur komt en ieder voortaan maar zijn eten thuis maar klaarmaakt en dit achter zijn/haar bureau/werkplek nuttigt zodat dit niet meer kan voorkomen. Dat er geen etensresten meer in de keukenkastjes worden opgeborgen.

zo heb je ook geen kans iemand lichamelijk ernstig letsel aan te brengen door stiekem geneesmiddelen toe te dienen zonder op de hoogte te zijn van de bijwerkingen en eventuele gezondheidsproblemen waar jij niet van op de hoogte bent. Dergelijke ernstige bijwerkingen als straf weegt niet op tegen het delict dat die persoon gepleegd heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem aan dat het hier om volwassen mensen gaat. Dat die collega nog kinderachtig is door stiekem gedrag te vertonen (dit is geen besmettelijke ziekte ) betekent niet dat jullie je door die ziekte te hoeven laten besmetten. Laat zien dat je zelf volwassen bent en dat er over problemen te praten valt. Geef het goede voorbeeld! Er is al wantrouwen, door dit grapje zal het wantrouwen niet minder worden en dus het probleem niet opgelost worden. Iemand die zo met zijn collega's omgaan zou in mijn ogen nooit in aanmerking mogen komen voor een leidinggevende functie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste minnaar, er is hier op GV nog nooit een lid veroordeeld voor Kannibalisme omdat hij/zij iemand opgegeten heeft als straf voor de min die hij/zij van die persoon heeft gekregen. Wees geen bang het gewoon te zeggen en vooral waarom, ik lust geen mensen namelijk ;-(
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Hmm...wie zegt dat ik ambitie heb voor een leidinggevende functie? :-O Dat haat ik. oh en btw...1 van de plusjes die je hebt gehad komt van mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor jullie reacties Krol en Heervoldemort. En heer voldemort, bedankt voor je +.
HeerVoldemort
12 jaar geleden
@dubossies Het was een erg leuk idee om over na te denken, maar je hebt gelijk. Ik vind eigenlijk alle antwoorden (op 1 na) goed, maar deze het beste.

Andere antwoorden (5)

Als degene die dat laxeermiddel binnen krijgt
aangifte gaan doen van mishandeling
[het toebrengen van verwondingen of pijn of andere schade tegen het lichaam van een persoon gericht]
dan zou die wel eens gelijk kunnen krijgen.

En nee, laxeermiddelen werken ook niet direct.
Dat moet eerst helemaal door je spijsverteringskanaal.

Je kunt wel iets anders doen:
* Ga naar een winkel met fopartikelen en koop daar "onzichtbare inkt". Dat is spul wat je pas gaat zien als het warm wordt, door lichaamstemperatuur.
Het wordt ook wel in snoepjes gedaan, om mensen een hele blauwe mond te geven.
>>>Probeer het eerst op de buitenkant van de potten.
Wie dan blauwe handen heeft is de dader.
Of vraag aan de winkelier hoe het het beste werkt.

* Je kunt zo'n nep beveiligingscamera kopen of namaken.
En dan een briefje op de kast hangen:
wegens diefstal worden er opnamen gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verboden in de echte zin van het woord zal het wel niet zijn; in geen enkele wettekst zal dat terug te vinden zijn, noch in het huishoudelijk reglement van op het werk.

Ik vind het op zich een super ludiek idee, maar bezint eer ge begint.
Stel dat de dief in kwestie een ziekte heeft of medicijnen inneemt die contra-indiceren met het kwestieuze laxeermiddel...

Kan je niet gewoon een sticker op de pot kleven "beste dief, ik heb in mijn eigen pot gespuwd maar smakelijk eten gewenst" ofzo ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Ja daar had ik nooit bij stil gestaan. Hij zal maar allergisch zijn en dood gaan ofzo... Moest wel erg lachen toen ik je reactie zag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hangt er straks een briefje op: ik ook.....eet smakelijk
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Lol!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij je eigen naam op die pot zet, of iets erbij van "eigendom van ... afblijven" dan is het zijn of haar eigen verantwoordelijkheid. Misschien heb jij dat spul wel nodig. Dat is niet strafbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap de positieve antwoorden niet!!
Wat een ziek idee!! Kom je uit een tekenfilm ofzo?
Kan je niet gewoon in het openbaar aan je collega's vragen voortaan eigen spullen te kopen en niet die van een ander op te eten?! Bovendien snap ik niet hoe je weet dat die persoon met een lepel de chocopasta leeg lepelt? Je hebt toch niemand gezien? Lag de lepel er nog? Kan je niet zien wie er naar de keuken loopt en het dan in de gaten houden?? Maar laxeermiddel is een behoorlijk ziek idee waarvan je de gevolgen onmogelijk kan overzien!!
En voor zover ik weet valt het inderdaad onder mishandeling/toebrengen van letsel, of iets in die trant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is juridisch gezien zelfs een moeilijk puntje, hier spelen een aantal zaken mee, onder andere de product bescherming door de producent, door het toevoegen van een derde middel is het dat product niet meer of kan het persoon de trachten de producent verantwoordelijk te stellen.

Een beter oplossing in deze is dan ook een pot er neer zetten met jou naam er op en de vermelding ingrediënten kunnen afwijken.