Waar kan ik met deze persoon terecht HELP?

Beste Goeievragers,

Een uitzonderlijke situatie, en hopelijk kunnen jullie me een beetje verder helpen met deze situatie en de weg wijzen =)

Een vriendin van mij (18 jaar) heeft op dit moment geen onderdak, haar ouders willen haar niet helpen (ondanks dat ik weet dat haar ouders verplicht zijn om financieel voor haar te zorgen tot haar 21ste, mits ze dat echt niet kunnen)
Ze heeft op dit moment geen opleiding of een baan, dus heeft geen inkomen om te voorzien in haar onderdak. Jeugdzorg wil haar niet meer helpen omdat ze ouder is dan 18 jaar.

Ze is ook al bij verschillende crisisopvang tehuizen geweest, maar daar moet ze telkens na korte tijd weer weg omdat er simpelweg geen plaats is voor haar.

Zelf zat ik te denken aan de WIJ of Wajong, zit ik met dit idee goed of moet ik in een andere hoek zoeken? Ik/Wij (vrienden) willen haar helpen om alles een beetje op de rit te krijgen maar vragen ons af waar we moeten beginnen.

Welke instanties kunnen haar verder helpen? Want voor een uitkering of bijstand dien je ingeschreven te staan, dit is nu nog niet het geval, we zijn aan het zoeken waar we haar kunnen inschrijven.
Wie heeft er goede tips of weet de juiste weg? Mochten jullie meer informatie nodig hebben dan meld ik dat in een reactie op jullie antwoord! Super Bedankt!

Toegevoegd na 2 minuten:
PS. Ze staat wel nog ingeschreven bij haar ouders, maar kan geen aanspraak maken op een uitkering omdat haar ouders verplicht zijn om haar financieel te helpen, maar dat doen ze helaas niet.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (6)

Sja, vervelende situatie, op zijn minst vreemd te noemen. Pubers en heel jong volwassenen kunnen nog zoveel rottigheid uithalen thuis maar om dan je kind onveilig op straat te laten zwerven kan je als ouder met verantwoordelijkheidsgevoel toch niet maken?
Wil ze wel bij haar ouders terug als het ze weinig kan schelen dat ze op een vieze straat moederziel alleen zwerft met die rare figuren? Ik persoonlijk niet denk ik zo al zou het wel fijn zijn lekker warm binnen in een lekker zacht warm bedje te slapen en lekker gezellig met anderen te eten.

Ik snap dat je hier knap beroerd om bent en respecteer dat je haar wilt helpen en steunen. Aangezien zij geen inkomsten heeft en geen opleiding begrijp ik dat het voor je ouders moeilijk is haar in huis te nemen, dat betekent meer kosten met evenveel inkomsten, ze gaan er dus financieel op achteruit. Misschien kan ze een keer lekker bij jullie douchen en opknappen en samen met jou/jullie langs bij een uitkeringsinstantie voor een bijstandsuitkering waar zij voor in aanmerking kan komen (als ze dit verhaal verteld en langs het CWI en uitzendbureau en leg bij het CWI het probleem voor en vraag hun wat ze kan doen Misschien kunnen hun helpen eerst met het zoeken van een baan en is er mogelijkheid om tegen die tijd dat ze werk heeft je ouders een vergoeding te geven voor de zorgen zolang en kan ze zich inschrijven voor een flatje ergens.

Ik wens jullie er heel veel sterkte mee en hoop dat de situatie spoedig met goede afloop verandert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op dit moment kan ze een maand bij mij inwonen, maar ik kan zelf die financiële kosten ook niet dragen op dit moment. Maar het is een tijdelijke oplossing omdat ik zelf nog op kamers woon nu! De ruzie is zo ernstig thuis dat ze absoluut niet terug kan en wil keren. Maar wat kan CWI voor ons betekenen dan? En welke instanties kunnen ons nog meer helpen?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aha, Het CWI kan helpen zoeken naar een baan net als het uitzendbureau. Je kan hier vragen hoe het zit met een baan zoeken terwijl je nog geen dak boven je hoofd hebt. Eerst zal ze moeten proberen of ze in aanmerking kan komen voor een bijstandsuitkering, mocht dat niet het geval zijn kan ze bij een rechtswinkel vragen wat haar rechten zijn wat betreft financiele steun van de ouders, die geldt namelijk tot het 21e jaar las ik in de reacties op het antwoord hieronder.
Haar ouders zijn zelfs financieel verantwoordelijk tot haar 23ste! Tenzij ze op de ondergrens van inkomen zitten, maar dan nog zijn zij verantwoordelijk om daarvoor bijzondere bijstand oid aan te vragen. De eerste plek waar je heen moet met haar is de gemeente. Daar moet ze een uitkering aanvragen en desnoods een voorschot aanvragen om in haar levensbehoefte te voorzien. Ze krijgt dan een werkcoach toegewezen die haar zal helpen een passende baan of opleiding te vinden en ook zullen ze meedenken over onderdak. Suc6!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor,dit is 21 jaar. http://www.ouders.nl/mjur2007-05.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik moest even goed zoeken door je antwoord. Wij hebben dit namelijk vorig jaar aan de hand gehad met de dochter van mijn man. Zij kreeg een woning aangeboden en wilde opzichzelf. Ze was 22 en dat maakte dat de gemeente haar een uitkering weigerde ( ze was op dat moment 6 maanden zwanger, vandaar dat ze echt een eigen huisje nodig had) Nu vind ik net een artikel van de belasting dat vanaf 2012 deze leeftijd omlaag is gebracht naar 21. Dat terwijl ouders nog tot het 30ste levensjaar van hun kind dit als aftrekpost mogen gebruiken...maar goed je hebt dus iid gelijk ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat vreemd dat de dochter geen uitkering kreeg want als ik zo eens kijk op i-net,kom ik het volgende tegen.
Het gaat in deze om de gemeente Renkum,maar dat moet volgens mij overal hetzelfde zijn. http://renkum.rechtopbijstand.nl/inhoud?pid=61
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uiteindelijk heeft ze maar het verhaal opgehangen dat ze geen contact meer had met haar ouders en dat zelfs al zou dat zo zijn haar ouders een minimaal inkomen hadden en dat ze dus echt geen beroep op hen kon doen. Ze heeft toen per uitzondering een uitkering voor alleenstaanden gehad van 359 euro per maand waar ze nog maar net de huur van haar nieuwe huisje van kon betalen en wij dus alsnog ontzettend hebben moeten bijspringen. Na haar bevalling afgelopen september is haar vriend bij haar ingetrokken en hebben ze een WIJ uitkering gekregen. Inmiddels werken ze beiden en kunnen nu hun eigen boontjes doppen. Maar de gemeente heeft het maanden lang moeilijk gemaakt! ( Gemeente lelystad)
Ik heb hier een link voor je waar veel hulpinstantie's op staan,je moet alleen zelf even kijken of er iets voor je vriendin bij staat en of dit bij haar situatie past.

http://www.wijsopwegggz.nl/voorzieningen.php?sl=19
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het belangrijkste is dat je vriendin weer structuur krijgt. Structuur in de vorm van een baanthe, een deelopleiding. Het zorgt voor wat geld en wat afleiding. Een rondje uitzendbureaus of UWV zou al snel effect moeten hebben. Een goedkope studentenkamer is in elke stad wel te vinden tegenwoordig, desnoods antikraak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat baantje okee dat moet nog lukken ( al mag je dan geen al te hoge eisen hebben) maar woonruimte vinden op korte termijn voor een heel laag bedrag....dat is echt niet zo makkelijk als je denkt hoor! Bedenk ook dat ze nog maar 20 is en dus nog heel weinig verdiend, zelfs al zou ze een fulltime baan hebben....in grotere steden is het misschien simpeler om een kamer te vinden maar in de wat kleinere steden en dorpen kan dat vies tegenvallen....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal niets doen is ook geen optie. Aankloppen bij allerlei hulpinstanties is in mijn optiek ook niet de juiste oplossing. Ik heb ooit een vergelijkbare keuze gemaakt. Persoon in kwestie ondergebracht in hotel, vervolgens UWV en UZB. Jongen heeft nu werk & huisje & vriendin.
Hier zal als eerste je vriendin zelf aan de slag moeten.

Als ik lees dat Jeugdzorg erbij betrokken is geweest en dat jou vriendin tot op heden geen enkel diploma heeft is zij er medeverantwoordelijk voor de ontstane toestand, jou vriendin heeft geweigerd de haar aangeboden oplossingen te accepteren.

Het is standaard dat een dergelijk persoon tijdens de behandel periode bij Jeugdzorg vele dingen aangeboden krijgt waaronder begeleid wonen, ook dit heeft ze afgeslagen.

Het is makkelijk om telkens de schuld op een ander af te schuiven maar jou vriendin zal eerst is de hand in eigen boezem dienen te steken alvorens ze geholpen kan worden en is alles wat wij aandragen enkel lapmiddelen waarop je vriendin een paar maanden door kan leven.

Dit soort situaties zullen we in de toekomst nog veel meer mee gaan maken, onze samenleving is op dit moment te veel gericht op het geloven van de jeugd waardoor er kinderen zijn die daar misbruik van maken als ze in hun pubertijd ruzie krijgen met de ouders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dapper en waar, theodbn, waarvoor een +
Ben alleen bang dat je met dit 'onwenselijke antwoord' een paar minnen aan je broek krijgt want op GV willen veel mensen eigenlijk alleen maar 'zielig!' & ' laat de overheid/ouders/school dit maar regelen!' horen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben het gewend om minnen te krijgen. Het gaat er mij om dat de vraagsteller het goede antwoord verkrijgt, of daar andere GVer's er niet me eens zijn interseert me niet, ik ga niet voor de punten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed om te horen en begrijp wat je bedoeld, ik zal daar zeker nog een keer met haar over spreken, maar het zit echt heel erg ingewikkeld in elkaar. Maar toch bedankt voor je antwoord! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan heb ik met mijn antwoord het doel bereikt dat ik bereiken wilde. Ik wens je dan heel veel succes en voor je vriendin stabiliteit.
Lastige situatie. Haar ouders zijn inderdaad verplicht om haar te onderhouden, maar als ze dat simpelweg weigeren, heb je daar niet zo gek veel aan natuurlijk.

De meeste jongeren van 18 studeren of werken. Ik denk dat ze daar dus moet beginnen: een opleiding geeft vaak recht op studiefinanciering. Geen groot bedrag, maar al heel veel beter dan niets. Hetzelfde geldt voor een baan of bijbaan: het is niet makkelijk om werk te vinden in deze tijd, maar alle werk beter is dan geen werk, en als ze ook tijdelijke klussen aanpakt via uitzendbureaus, zal ze op den duur een werkgever vinden die haar wat meer zekerheid biedt.

Als dat allemaal niet lukt, kan ze een uitkering aanvragen bij de sociale dienst: de WIJ bestaat niet meer (jongeren onder de 27 vallen weer onder de WWB) en de Wajong is voor jonggehandicapten. Je schrijft nergens dat zij gehandicapt is, dus mij lijkt dat dit niet van toepassing is. Wél heeft ze mogelijk recht op WWB, maar de norm die geldt voor jongeren onder de 21 is veel lager dan de reguliere bijstandsnorm, dat is iets meer dan 200 euro per maand. Daar hoort trouwens wel sollicitatieplicht bij, er wordt dus verwacht van haar dat ze zo snel mogelijk werk vindt.

Kan ze niet bij iemand terecht voor onderdak? Is er niemand uit jullie netwerk die een logeerkamer heeft? Is er nog andere familie? Als er iemand is die haar tijdelijk onderdak biedt, kan ze van daaruit zoeken naar een kamer of andere oplossing.

En anders zal ze toch bij de daklozenopvang of het leger des heils moeten vragen. Maar praat met de gemeentelijke sociale dienst: zoals gezegd heeft ze - als ze geen werk kan vinden - recht op een uitkering met een lagere norm, maar in dit soort situaties worden er echt wel vaker uitzonderingen gemaakt op die norm: als de ouders weigeren hun kind te onderhouden, zal de sociale dienst toch íets moeten doen. Maak dus een afspraak en leg het verhaal voor. Wél met een plan erbij: je vriendin zal - als ze gezond is van lijf en leden - een opleiding moeten volgen of moeten werken. Bijstand is in principe bedoeld als tijdelijk vangnet. Als zij van plan is om vanaf komend schooljaar een opleiding te gaan volgen, en laat zien dat ze daar ook naartoe werkt, zal de sociale dienst eerder bereid zijn haar tijdelijk te ondersteunen. Daarbij neem ik aan dat ze zelf ook graag aan haar toekomst werkt.

Ga, als je er niet uitkomt naar het maatschappelijk werk. Hun hulpverlening is gratis, en zij kennen ook alle instanties en regels op dit gebied.