Mag je 112 bellen als een fietser je aanrijdt, er schade is en doorfietst?

Voorbeeld: fietser A verleent geen voorrang aan een andere fietser B. Van Fietser B zijn fiets is zijn voorwiel verbogen en zijn voorlamp kapot. Hierop fietst fietser A weg. Mag fietser A 112 bellen? (Er is gen sprake van lichamelijk letsel)

Toegevoegd na 13 minuten:
Ik bedoel natuurlijk in de laatste zin fietser B. Mag fietser B 112 bellen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou fietser A 112 willen bellen nadat hij zelf een overtreding begaat en weg fietst?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@machiaveli, goed opgemerkt. Ik heb gelijk een correctie geschreven.

Het beste antwoord

Ja

Om de identiteit van de veroorzaker te achterhalen (kan) spoed nodig zijn, het bellen van 112 is geoorloofd.

In tegenstelling wat velen mensen denken is 112 niet alleen er voor als iemand in gevaar is maar wanneer men direkt politie, brandweer of ziekenwagen nodig heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In jouw link staat: "Het alarmnummer 1-1-2 is er voor spoedeisende hulp. Dus wanneer iemands leven in direct gevaar is of wanneer mensen getuigen zijn van een misdrijf. Bijvoorbeeld een inbraak, diefstal, moord of geweld. " Daar is hier echt geen sprake van. Zelfs al is de politie er binnen 5 min, de fietser is niet meer te vinden. Verder lijkt deze situatie ook op geen enkel voorbeeld in jouw link.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed lezen is een vak. 112 is voor zaken die directe inzet van politie / brandweer of medische verzorging behoeven. Bij een goed signalement wordt dit meteen doorgegeven aan alle opsporing eenheden in de buurt en is de pakkans groter. doorrijden na aanrijding is overigens ook een misdrijf, zie WVW.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt helemaal, ik denk overigens wel dat de kans klein is dat de politie veel actiefs zal doen. Maar het blauw op straat zal misschien wel hun ogen openhouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch kun je in DIT geval 0900 -8844 proberen want het is geen levensgevaar en nou ook weer niet een enorm misdrijf of een doorrijding na letsel of zware schade. Als je nu nog een nummerbord hebt (als het een auto of brommer was) kunnen ze nog wat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus gaan we onderscheid maken. Als het MAAR een schade aan een fiets is, is het niet belangrijk maat een deuk in een auto is rampzalig. Een zeer onrechtvaardig onderscheid, blijft bij de auto namelijk de dader onbekend kan de schade verhaald worden op het waarborgfonds, de fietser blijft met de stukken zitten. Overigens bepaald de wetgever en de rechtelijkemacht de ernst van een misdrijf en is dit misdrijf net zo erg als wanneer een doorrijding na aanrijding bij auto's. Leuk om te weten dat wederom de grondwet door gebruikers van GV zo opzij wordt geschoven. Overigens is een goede persoonsbeschrijving vele malen beter dan een vals kenteken op een bromfiets of auto.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vertel mij nou eens waarom je niet 0900-8844 zou bellen. Als ze daar vinden dat het alsnog spoed is maken ze er wel een spoedje van maar de kans dat een fietser ergens in een woonwijk gepakt wordt terwijl je niet meer weet dan (blond haar, regenjas en spijkerbroek en zwarte schoenen en een groene fiets) is nihil. Ook als je 112 belt. Het ging me bij die auto/brommer vooral om het kenteken.

Andere antwoorden (3)

Als er geen sprake is van lichamelijk letsel, heeft het geen zin 112 te bellen. Wel kun je dan 0900 -8844 bellen (niet spoedeisende zaken).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, aangifte doen bij het eerstvolgende politiebureau wat je tegenkomt is voldoende. Er is geen levensgevaar of noodsituatie waarbij levens gered moeten worden aanwezig.

Toegevoegd na 6 minuten:
Met Nee bedoel ik dat er een straf op kan staan als de politie beslist dat het niet om een noodsituatie gaat waar 112 voor bedoeld is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bellen mag altijd
Maar let wel.....
112 is voor spoedeisende noodgevallen.

Gezien het feit dat er geen letsel is of iets anders wat een spoedeisent karakter heeft, dan lijkt mij een dergelijk alarmering ongepast.

De fietsen zijn immers al beschadigd en de situatie kan niet verslechteren.