Hoe begint je een actie?

Ik zit al tijden met het gevoel iets te willen doen voor de daklozen, maar wel iets wat bij mij past. Vorig zat er elke ochtend een dakloze bij ons in de buurt. Deze man heb ik elke ochtend een ontbijtje gegeven op voorwaarde dat hij geen overlast zou geven. Hij sliep in de enorm grote portiek binnen bij ons.

Nu dacht ik eraan, terugdenkend aan die decembermaand, (deze man sliep onder de brievenbussen. Dak en thuislzoe krijgen nooit kerstpost.

Dus ik dacht eraan om hier en daar een kaart voor de dak en thuisloze te "sturen". Nu dacht ik dat het leuk zou zijn om dit bijvoorbeeld aan lantaarnpalen door de hele stad te doen. Gewoon een kerstkaart voor de dak en thuisloze. Met een lintje vastgezet aan de paal. Een symbolisch kaartje.

Maar nu kan ik wel een paar kaarten gaan ophangen, maar dat zet geen zoden aan de dijk. Hoe kun je zoiets nou aanpakken?

Toegevoegd na 5 minuten:
Ok, niet duidelijk vermeld. Ik wil proberen meer mensen op deze manier er bewust van te maken dat er een hoop dak en thuisloze zijn. Kerst is een mooie tijd daarover na te denken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
Cryofiel
14 jaar geleden
Neem contact op met congoleo:
http://www.goeievraag.nl/vraag/kerst.30323
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het een leuke actie die ik ook zou ondersteunen, alleen ga ik geen kaartjes ophangen. Eerder zou ik een keer koken voor een dakloosgezelschap...

Het beste antwoord

Dit lijkt me een leuke actie om bijvoorbeeld met een groep scholieren of een scoutinggroep op poten te zetten ; sympathiek, niet te duur, leuk gebaar. En misschien trek je er ook nog wat publiciteit mee ; dat is met dergelijke acties vaak de grootste winst.

Neem het gewoon eens op met een school / schoutingvereniging / buurthuis in de buurt, dikke kans dat je er wel mensen warm voor krijgt. En al DOE je het in je eentje, het zal zeker in de kijker komen.

Overigens wordt er in veel gemeenten ook vaak iets van een kerstmaaltijd verzorgd voor dak- en thuislozen en eenzame mensen. Daar zou je natuurlijk ook je licht kunnen opsteken. Het is in elk geval een vreselijk leuke manier om de kerstdagen door te brengen als je verder geen verplichtingen hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus Marleen hangt een kaartje op?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Want daarmee zou de actie nu al zijn vruchten afwerpen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wil best een paar kaartjes ophangen hoor. Of ze gewoon geven. Leuk idee.

Andere antwoorden (4)

Al je vrienden uitnodigen voor een feestje. Pas als ze er zijn, vertellen: 'we gaan eerst wat kaarten ophangen' en dan gauw iedereen een stapel kaarten in de handen douwen.
Want als je dat bij de uitnodiging al vermeld, komen er niet veel...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ze krijgen geen post? de meeste hebben gewoon een pinpas en een postbus op het postkantoor...geeen huis betekent heus niet geen post..dus stuur gewoon naar de zwervers met een postbus een kartje, of breng een staple naa het Leger des heils, of een slaapplek voor zwervers.

succes met je plan!

Toegevoegd na 1 minuut:
geeen is geen
kartje is kaartje
staple is stapel
naa is naar
Esvw kan niet type

Toegevoegd na 6 minuten:
nee ik ben een kan niet type, een typetje, snap je?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Typen, bedoel je?
Waarom zou zelf kaarten ophangen geen zoden aan de dijk zetten? Als je zorgt dat ze zo stevig mogelijk bevestigd zitten? En geplastificeerd zodat ze kapot gaan door de regen?
Ik zou het wel op plekken doen waar veel mensen komen, midden in het centrum. Maar ook plekken waar mensen stilstaan ipv snel voorbij lopen, zoals stoplichten ed.
Prachtig idee overigens, moet je echt gaan doen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat dacht je van kaarten voor alle soms eenzame ouderen/zieken in een bejaarden/ verpleeghuis!

Kinderen op school kunnen bijvoorbeeld de kaarten maken, je kunt helpen met maken, coordinatie op je nemen.... zijn ze meteen goed sociaal bezig

naast zwervers, daklozen is dit ook een beetje vergeten groep, al hebben ze wel een dak boven hun hoofd en eten.

Bij beide groepen mis je meestal de emotionele verbinding met de medemens, ja