Kun je een minister c.q. staatssecretaris als burger verantwoordelijk stellen?

Sinds jaar en dag een conflict met de RWD en het OM over een auto die op mijn nam staat maar nooit heb gehad. De twee partijen verwijzen continue naar elkaar en het OM blijft maar bekeuringen sturen. Werken niet mee, en leggen de bewijslast bij mij. Ondanks diverse politieonderzoeken die mij in het gelijk stellen hebben ze er gewoon maling aan.

Is het bijvoorbeeld mogelijk de verantwoordelijke politici te laten gijzelen tot dit tot op het bot is uitgezocht alsmede bijvoorbeeld de leidinggevende van deze instituten (OM & RWD) en wat zijn de e.v.t. kosten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Wanneer een functionaris handelt vanuit een beroep of ambt, dan is hij niet automatisch hoofdelijk aansprakelijk. Dit is pas wanneer hem/haar wanbeleid te verwijten valt. Dit laatste is uiteraard moeilijk (praktisch niet) te bewijzen.

Het beste kun je deze vraag neerleggen bij de politie. Een juridische wetswinkel kan jou ook zeer verdienstelijk zijn. Of zoals mijn voorganger al vermelde, een ombudsman.

Eventuele kosten, die terecht zijn gemaakt, om je gelijk te halen, zijn te claimen bij de verantwoordelijke instantie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Helaas voor jou, dat zal niet lukken.

Als ik jouw verhaal zo lees, dan vraag ik me af waarom je de ombudsman niet inschakeld, die is er voor burgers die conflicten met de overheid hebben.

http://www.ombudsman.nl/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat dit alleen gebruikt kan worden tegen schulden of vorderingen en alleen tegen natuurlijke personen. Een bewindsman in die functie is niet zozeer een natuurlijk persoon. "Gijzeling is het zwaarste rechtsmiddel wat bij een civiel vonnis gebruikt kan worden. Het kan slechts bij uitzondering gebruikt worden tegen schulden of vorderingen die zich richten tot betaling." http://nl.wikipedia.org/wiki/Civiele_gijzeling
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed zo, apie!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je meesje
het gijzelen van politici in eenkwestie als deze, lijkt me niet mogelijk en ook ongewenst. Een klacht bij de Nationale Ombudsman lijkt me een betere actie. Als jij in het gelijk gesteld wordt, zal die de overheid en de door haar ingestelde instanties genadeloos aan het kruis nagelen.
http://www.ombudsman.nl/
succes er mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, die uitgang kan niet benut worden, helaas. Wat je wel kunt doen is het programma Radar of Kassa inschakelen. Als een dergelijke zaak publiekelijk vertoond gaat worden is men snel geneigd bakzeil te halen.