Kan ik het voogdijschap over mijn kinderen aan iemand anders geven dan aan de toeziend voogd?

Wij zijn getrouwd en hebben 2 kinderen van 5. Mijn zwager en zijn vrouw zijn op dit moment voogden, maar daar willen we van af (niet door ruzie). En het voogdijschap aan mijn zus geven. Liefst zonder tegen zere schenen te schoppen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Een voogd heeft dezelfde verantwoordelijkheden jegens het kind als een ouder, een toeziend voogd controleert of het vermogen van het kind zorgvuldig wordt beheerd.
Haal die termen dus svp niet door elkaar.
Beiden worden aangesteld door de rechter. Als je het anders wil, dan moet je via een advocaat een verzoek bij de rechtbank indienen.
teusvh
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als het hier gaat om een door de rechtbank opgelegd toeziend voogdijschap zal de wijziging ook door de rechter gewijzigd dienen te worden.

Het is dus van belang om te weten hoe deze voogdijschap tot stand is gekomen en de reden dat er bij voortduring een toeziend voogdijschap is.

Gaat het geheel op vrijwillige basis kan zonder enige rompslomp de toeziend voogdijschap beëindigd worden.