Kan, nu mijn vader is overleden, de notaris ook het testamentregister inzien van Portugal (waar mijn vader de laatste 15 jaar heeft gewoond)?

Mijn vader is overleden, heeft alles aan zijn 2e vrouw nagelaten, en vermoedelijk een testament opgemaakt. Wij, zijn 6 nog levende kinderen uit zijn eerste huwelijk, hebben echter geen bericht gekregen van een notaris, noch uit Nederland, noch uit Portugal.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Is een familielid die in het buitenland woont overleden, en wilt u kijken of er een testament is? In sommige landen hoeven testamenten niet altijd bij de notaris vastgelegd te worden. Daardoor is die testamentenregistratie niet sluitend. Het is om die reden raadzaam om contact op te nemen met de notariële beroepsorganisatie in het betreffende land.

Toegevoegd na 27 minuten:
Er bestaat een “Conservatória dos Registos Centrais“, dit is een centraal testamentenregister op het Ministerie van Justitie (crcentrais@dgrn.mj.pt). De notaris is gehouden om met betrekking tot ieder testament een fiche naar het “Conservatória dos Registos Centrais“ te sturen.

Misschien heb je ook nog iets aan deze website http://arert.eu/?lang=en
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Geen leuke geschiedenis, wat van belang is of jou vader nog het Nederlandschap bezat en of hij eigendommen heeft hier in Nederland.

Is hij officieel geen Nederlander hoeft hij niet te voldoen aan de Nederlandse wetgeving als hij in een ander land woont, betekent automatisch dat dan enkel de Portugese wetgeving van kracht is en jullie geen recht hebben op een gedeelte van de erfenis.

Als hij geen eigendommen heeft in Nederland vervalt ook automatisch de verplichting om een Nederlandse notaris in te schakelen om de erfenis te verdelen, ook sta je dan zeer zwak om de onterving aan te vechten, het erfrecht wordt dan ook gedaan volgens de Portugese wetgeving waardoor je mogelijk geen enkel recht hebt op iets uit de nalatenschap.