tot hoe laat mag je 's avonds luide muziek maken met je electrische gitaar ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
26.2K

Antwoorden (6)

Nederland kent de Milieuwet, maar deze wet is slechts van toepassing op bedrijven, niet op buren. De wet geeft wel een goede indruk van wat onder geluidsoverlast moet worden verstaan. Overdag tussen 07.00-19.00 uur geldt een maximum van 35 decibel (dB), 's avonds tussen 19.00-23.00 geldt een maximum van 30 dB en 's nachts tussen 23.00-07.00 uur een maximum van 25 dB.

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten geeft als advies om in de APV 22.00 uur als nachtgrens te nemen waarna het stil moet zijn. Het is na 22.00 uur verboden op de een of andere wijze handelingen te verrichten waardoor geluidshinder wordt veroorzaakt. Echter wat 'stil' of 'geluidshinder' concreet inhouden wordt niet benoemd; op dit punt is de regelgeving dus niets waard. Amsterdam gaat uit van 23.00 uur als grens tussen dag en nacht
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry maar dit is een erg on-overtuigend antwoord!.. Hoe kom je bij die dB getallen?? Praten is al rond de 70 db als ik het goed heb, en fluisteren zit al rond de 30... Lijkt me vreemd dat je overdag niet mag praten en 's nachts niet mag fluisteren!??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier een mooie tabel met aantal dB's en een vergelijkbaar geluid wat erbij hoort: https://www.houten.nl/over-gemeente-houten/projecten/spoorverdubbeling/geluidsmaatregelen/geluidssterktes/ Beleving Voorbeelden 0
Hoordrempel 10
Net aan hoorbaar Normale ademhaling, vallend blad
20 Radiostudio, boomblaadjes in de wind, fluisteren op 1.5 m
30 Erg stil
Bibliotheek (30-40 dB), zacht gefluister op 5 m, opnamestudio
40 Huiskamer, slaapkamer, rustig kantoor, rustige woonbuurt, vogels bij zonsopkomst, zacht geroezemoes in een klas
50 Rustig
Licht autoverkeer op 30 m, eigen kantoorkamer, regen, koelkast, in het bos 55
Koffiezetapparaat, elektrische tandenborstel (50-60 dB) 60
Indringend
Airconditioning (50-75 dB), normale conversatie, wasmachine (50-75 dB), vaatwasser (55-70 dB), naaimachine, wasdroger, pianospel (60-70 dB), F16A straaljager op 6000 m hoogte (59 dB) 70
Storend bij telefoneren
Verkeer op de snelweg, druk kantoor, elektrisch scheerapparaat (50-80 dB), stofzuiger (60-85 dB), geluid van hard staande TV, auto op 15 m, fortissimo zingen op 1 m afstand 75
Elektrische mixer, koffiemolen (70-80 dB), druk restaurant (70-85 dB), F16A straaljager op 3000 m hoogte (74 dB) 80
Hinderlijk
Wekkeralarm op 0.7 m, haardroger (60-95 dB), rumoerig kantoor, zwaar verkeer (80-85 dB) op 15 m, toilet doorspoelen (75-85 dB), deurbel, rinkelende telefoon, fluitende ketel, gemotoriseerde maaimachine (65-95 dB), machinaal handgereedschap, pneumatisch gereedschap op 15 m, kamermuziekorkestje (75-85 dB), klassieke gitaar van dichtbij 85
Handzaag, mixer met ijs (83 dB), foodprocessor (80-90 dB), F16A straaljager op 1500 m hoogte, geluid van vliegtuig door de geluidsbarrière (80-89 dB) 90
Zeer hinderlijk, gehoorbeschadiging na 8 u
Zware vrachtwagen op 15 m, bulldozer op 15 m, druk stadsverkeer, mixer (80-90 dB), tractor, vrachtwagen, schreeuwend praten, gejuich bij rustig sportevenement, gillend kind, passerende motorfiets, kleine luchtcompressor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zat 't me ook al af te vragen. Volgens mij is 't meer in de buurt van de 70 dB overdag, of 80.
Wat denk je zelf? Als je buren hebt, kun je zelf wel bedenken dat die mensen de volgende ochtend weer vroeg op moeten om naar school en/of werk te gaan. Dus sowieso moet je nooit 's avonds laat herrie maken, harde muziek draaien, klussen, met deuren smijten enz.

Mensen willen 's avonds rust. Dus ik zou denken dat je tot 19.00 uur gitaar kan spelen. Om van deze kwestie verlost te zijn, zou je een goede koptelefoon kunnen kopen. Sluit die aan op je versterker en gitaar, en niemand die je gejengel nog hoort, behalve jijzelf. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, zo speel ik ook, altijd. Dan heeft niemand er last van.
ik denk niet dat de regels van toepassing zijn,
het is belangrijk rekening met je omgeving te houden,
vooral de buren! als je daar ruzie mee krijgt.....
dus,
wees betrokken en vraag het ze eens,
stel een tijd voor (zeg tot een uurtje of half 9? 8 uur als ze moeilijk kijken) zo laat je zien dat je graag rekening met ze houdt.
want als het officieel tot veel later mag, en zij komen klagen, kun je moeilijk zeggen: maar ik mag tot zo en zo laat.
Dan krijg je alleen maar gezeik.

of koop zoals hierboven al eerder gezegd een koptelefoon! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je mag gitaar spelen. Een koptelefoon is geen optie. Verschrikkelijk, via een mengpaneel heb je binnen no time gehoorbeschadiging. Niet doen dus. Hou het gewoon bij een uurtje of twee en niet al te hard. Als je een keer een dag vrij bent dan heeft, als je overdag speelt, niemand er last van. Behalve als je een buurvrouw hebt die niet werkt, van mijn belastingcenten leeft, en nog durft te klagen als ik een keertje speel. Ik speel met tussenpozen van dagen en vind dat ze geen reden tot klagen heeft. Trek mij er dus niets van aan. Wel in de avond stil. Anders is het wel vervelend voor de buren.
Dat hangt er helemaal van af, of er mensen last van hebben. Als er niemand last van heeft, bijvoorbeeld omdat je heel afgelegen woont of de ruimte goed geïsoleerd is, dan kan je de hele nacht doorspelen. Als er wel mensen last van hebben, dan is het handig om te overleggen en de speelmomenten af te stemmen, waar de ander er zo min mogelijk last van heeft. Geluidsoverlast is vaak een kwestie van geven en nemen. En als je het goed kan vinden met je buren is dat al het halve werk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk niet dat de dieren in afgelegen gebieden gitaarherrie kunnen waarderen anders...
@gast103633

Tot hoe laat mag je 's avonds luide muziek maken met je electrische gitaar ?

Nog afhankelijk van je woonplaats, waar een verbod is op 'teveel geluid/overlast' na een bepaalde tijd, ligt het ook nog aan de woningstichting als je een huis huurt, dan wel je hospita als je een kamer huurt.

In het weekend zijn de regels meestal wat soepeler en kan je ook een feest geven/verjaardag vieren.

Verbouwen/timmeren/boren etc. zijn ook van die geluiden die bij overlast horen.

Advies

Het is lastig op een zo open vraag een gericht antwoord te geven.
Als je een precies antwoord wilt hebben, dan zul je bij
de woningstichting/politie/hospita moeten informeren wat de regels zijn.
Ook de buren kunnen je hier vaak wel antwoord op geven en die wil je toch te vriend houden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De wettelijk nacht in Nederland loopt van 's avonds 22.00h. tot 's morgens 07.00h., in deze tijdsperiode mag men buiten of in een ruimte die een directe verbinding heeft met de openlucht geen geluid produceren die als overlast beschouwd kan worden.

In een woonomgeving mag men in dat tijdsbestek ook geen geluid produceren die overlast kan veroorzaken bij de medebewoners in de directe omgeving.

Betekent dus kort gezegd dat je de hele nacht door op je gitaar mag spelen als er de buren er maar geen last van hebben.