Leerplicht ambtenaar weigert verlof te geven voor dochter van een buitenlandse ambtenaar. Wat kun je hiertegen doen ?

De situatie is als volgt. Een Turkse ambtenaar werkt in Nederland. Zijn dochter van 6 zit hier op de basisschool. Nu is er een bijzondere situatie ontstaan, namelijk de gezondheid van zijn vrouw (die tevens ook hier in Nederland is) is achteruitgegaan. Waar het op neer komt is dat er een gezwel is ontdekt in haar hals. De behandelende arts heeft gezegd dat operatie niet risicoloos zal wezen en dat het verstandig zou wezen, als de familie het wenst, ook aan een arts kunnen uitleggen die dezelfde taal spreekt als hun (Turks). Hier heeft het gezin oren naar en willen dus met het hele gezin naar een Turks ziekenhuis in Turkije. Omdat ze hier in Nederland geen verdere familie hebben en het kind niet willen achterlaten hebben ze toestemming moeten vragen bij de leerplichtambtenaar van de gemeente omdat ze langer als 10 dagen willen gaan. De leerplichtambtenaar gaat over de situatie beredeneren om komt er op een later moment op terug. Maar als ik het zo bekeek (ik ben meegegaan als tolk) oogde de leerplichtambtenaar niet erg vrijgevig hierin. Ik hoop dat ik het juist verwoord heb en dat er geen misverstanden over zijn. Mijn vraag is dus, wat als de leerplicht ambtenaar weigert. Wat zou de Turkse ambtenaar kunnen doen, wat zijn zijn rechten ?

Toegevoegd na 2 minuten:
om = en

12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Hier spelen wat andere zaken mee.

Als ik lees dat het gaat om een Turkse ambtenaar vermoed ik dat het gaat om een lid van het Corps Diplomatique en is de vraag geheel overbodig.

Daarbij is het van belang welke nationaliteit het kind heeft, heeft het kind enkel de Turkse nationaliteit kan de leerplicht zelfs niet weigeren om het toe te staan, de leerplichtambtenaar zou anders de macht hebben mensen niet te laten terugkeren naar hun land van herkomst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt logisch

Andere antwoorden (3)

In Nederland zijn veel artsen die van oorsprong Turks zijn.
Het kind is leerplichtig. Het lijkt me niet dat daar recht op ontheffing voor zal komen. De leerplichtambtenaar heeft wel enige ruimte tot ontheffing van de leerplicht, maar zal dat waarschijnlijk in dit geval niet doen.
Het zou een precedent zijn, vermoed ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het staat de leerplichtambtenaar vrij om de ontheffing te verlenen of niet. Als hij de ontheffing verleent, moet daar een zwaarwegende reden voor zijn. Als ik het verhaal lees, is die reden er. Uiteindelijk neemt niet de leerplichtambtenaar, maar de wethouder het besluit (in formele zin).
Als je niet gerust bent op de uitkomst, leg dan contact met gemeenteraadsleden (bij voorkeur Turkse in dit geval) en leg het daar uit, en vraag om bemiddeling naar de Wethouder. Of een lid van de deelgemeente.
Leg ook contact met de directie van de school. Hun advies is best belangrijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de leerplicht ambtenaar ook dit chaotische verhaal te horen heeft gekregen dan denkt z/hij maar 1 ding:
Je neemt de boel in de maling en probeert iemand op te lichten.