Zijn 'personeel' per definitie betaalde werknemers of kunnen vrijwilligers óók personeel genoemd worden?

De rede dat ik mij dit afvraag is omdat ik in het journaal een onderwerp zag over roken in de horeca.

De stelling is, in een éénmanszaak mag gerookt worden en in een café met personeel niet.
In dit geval wordt denk ik uit gegaan van 'betaald personeel'.

Stel dat je als café-eigenaar uitsluitend met vrijwilligers werkt, zijn deze vrijwilligers dan ook personeel, of gewoon vrijwilligers? Dit zou dan inhouden dat het in dit geval nog altijd om een éénmanszaak gaat en er dus gerookt mag worden...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K

Antwoorden (5)

Vrijwilligers, stagiaires en uitzendkrachten zijn in dit verband ook werknemers. Alleen de eigenaar en zijn/haar echtgenoot (danwel geregistreerd partner) mogen meewerken in het eenmanszaak-rookcafé.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij personeel is er sprake van een contract waarin sprake is van een gezagsverhouding. Om personeel te beschermen tegen werkgevers die medewerkers ongezonde dingen kunnen opdragen is de ARBOwet ingevoerd. Het werken in een ruimte waar gerookt wordt mag volgens die wet niet aan personeel opgedragen worden.
Vrijwilligers zijn geen personeel, want zij kunnen niet gedwongen worden dingen te doen die zij niet willen. Dus in dier zin heb je gelijk. Maar de ARBOwet geldt ook voor vrijwilligers en in die zin heb je dus ongelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag het noemen zoals je het noemen wilt, maar die vlieger gaat (helaas) niet op.
Het rookverbod in de horeca gaat ook om het beschermen van andere mensen die niet slechts als gast aanwezig zijn. En dus ook onbetaald personeel.
Anders zou je bijvoorbeeld buurthuizen en verenigingsgebouwen ook nooit rookvrij kunnen krijgen. Zodra er dus meer in de zaak staat dan de eigenaar, al komen ze vrijwillig en al roken ze allemaal, ben je officieel in overtreding als je roken dan toestaat. Niet omdat dat terecht of redelijk is, maar puur omdat het kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- is onterecht. + ter compensatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zal we leen antiroker zijn, theo ; daar barst het hier van. Vooral onder de jonkies.
volgens Van Dalen:
werk·ne·mer de; m,v -s iem die voor een ander werkt en daarvoor betaald wordt
een vrijwilliger is dus geen werknemer
een vrijwilliger is ook geen personeel, hij of zij kan op elk moment weer gaan wanneer die dat zelf wil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je haalt twee wetten door elkaar, hierdoor ontstaat er een vertekend beeld.

Bij de arbeidswetgeving is personeel iemand die tegen betaling werkzaamheden verricht.

In de wet op het rookverbod is personeel eenieder die daar moet zijn om de werkzaamheden te kunnen verrichten.