Mag een deurwaarder of incasso bureau persoonlijke informatie verstrekken aan derden ?

Ik heb de vraag al eerder gesteld maar niet helemaal goed verwoord denk ik.

Ik ga een huis huren en de verhuurder heeft een creditcheck gedaan. Daar kwam uit dat er in 2007 een deurwaarder bij mij is geweest .

Nu wil de verhuurder daar meer over weten en wil contact opnemen met de deurwaarder voor informatie over de schuld die ik toen had .

Mag de deurwaarder die persoonlijke informatie zomaar geven aan een verhuur makelaar ?.
En zonder mijn toestemming ?.

Het lijkt mij van niet maar kan me vergissen .

Toegevoegd na 1 minuut:
Ze hebben toch een geheimhoudingsplicht ?.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K

Antwoorden (4)

Nog een deurwaarder noch een incassobureau mag aan derde informatie verstrekken omtrent de schuld die u had aan hen.

Deurwaarder en / of incassobureau mogen wel aangeven of de betalingsregeling die overeen gekomen was netjes is na gekomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat dacht ik dus ook . Regeling is netjes nagekomen . Alleen heb ik hier geen bewijs meer van omdat het zo lang geleden is . Ik heb met de verhuurder gesproken en het verteld . Toen zeiden ze dat nog gingen navragen bij de deurwaarder maar na mijn inziens kan dat helemaal niet .
ja hoor, dat mag, ze moeten namelijk zeker weten dat jij de huur kan opbrengen en dat jij niet jezelf / hen in de problemen brengt door schulden te maken / onnodige kosten maakt zoals deurwaarders of eventuele rechtszaken. Jij kan wel zeggen, ik betaal de huur netjes, maar zo'n verhuurder wil dat toch zeker weten..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
teusvh
12 jaar geleden
Als je bedoelt te zeggen dat de verhuurder dat mag vragen: natuurlijk wel, vragen staat vrij. Maar de deurwaarder mag het niet vertellen. Hij mag zelfs niet vertellen of het probleem destijds keurig is opgelost. Doet hij dat toch, dan heeft daar niemand schade van natuurlijk.
Artikel 5 (geheimhouding)

De gerechtsdeurwaarder verwerkt vertrouwelijke gegevens die in de uitoefening van zijn beroep te zijner kennis zijn gekomen, niet verder of anders, en aan die gegevens geeft hij niet verder of anders bekendheid, dan voor de zorgvuldige vervulling van zijn beroep wordt vereist en hem bij of krachtens de wet is toegestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, een verhuurder mag ten alle tijde informatie inwinnen.
Een ieder mag dit.

En Nee, een deurwaarder mag geen informatie hieromtrend verstrekken.

De verhuurder moet het doen met de Bkr notering, staatscourant, solventieregister en daar hun eigen conclusie uit trekken.

Voor wat je kredietwaardigheid betreft, moeten ze het verder doen met de informatie die jij verstrekt.