Kan een europeaan die uit een vanuit een ander land in Nederland komt wonen hier een uitkering aanvragen?

Ik zal het even uitleggen.
Ik ben een nederlandse en heb een vriend die is een italiaan.
Hij is een 7 jaar geleden teruggegaan naar italie met een remigratievoorziening, nadat hij in nederland 20 jaar had gewoond.
ik woon inmiddels weer een jaar in nederland,en heb 100% wao en aanvullig van de gemeente voor een persoon en nu mijn vriend die is toch weer terug gekomen naar nederland , en heeft zich weer in nederland gevestigd bij mij, en heeft zijn remigratievoorziening opgezegd.
dit heb ik ook gemeld bij de gemeente waar ik mijn uitkering van heb
ook heeft hij ziekenfonds nu.
we zijn bij de gemeente geweest, hun sturen ons naar het I.N.D en zeggen dat eerst een stempel moet halen, we zijn o bij I.N.D geweest.
hij heeft geen stempel nodig want hij is een europeaan.
nu is hij een maand geleden erg ziek geworden en moet een zware operatie ondergaan aan de aorta.
Hij kan nu niet eens werken, wat normaal wel de regel is.
kan ik alsnog een aanvulling aanvragen omdat we nu een andere gezinssamenstelling hebben?

Wie heeft hier ook ervaring mee gehad?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iemand die remigreert heeft geen recht meer op de Nederlandse volksverzekeringen, zoals de AOW, Anw en AWBZ. Voor "meer dan aanvullende" bijstand (zie mijn antwoord) moet je eerst een verblijfsvergunning hebben van de IND, dan naar Sociale Zaken van de gemeente en dan naar het UWV (tegenwoordig voor dit soort aanvragen vaak 1 loket met Sociale Zaken).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nu is het in nederland zo als je werkt,dan krijgt hij dus gewoon ziekengelduitkering.Waar betaald hij nu zijn ziektekostenverz.van?

Het beste antwoord

Indien er op de verblijfsvergunning van je vriend staat dat “Beroep op publieke middelen kan gevolgen hebben voor verblijfsrecht”, dan zal je vriend zal zijn verblijfsvergunning kwijt raken indien jullie "meer dan aanvullend" gebruik maken van de bijstand. Dit betekent dat jullie zelf 51% van het gezinsinkomen moeten verdienen (inclusief WAO).
Heel veel sterkte toegewenst met de gezondheid van je vriend, de komende operatie en alle papieren rompslomp!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hij heeft zijn verblijfsvergunning ingeleverd toen hij terug re migreerde naar italie.
nu moet hij minstens 5 jaar aaneengesloten wonen in nederland voor hij weer een verblijfsvergunning krijgt.
hij mag als europeaan wel hier zijn, een ziektenkosten verzekering nemen want dat is verplicht.
maar we kregen te horen dat hij niks kreeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je wel voor je hulp, ik laat je weten hoe t is gegaan.