Hoe krijg ik een wwb uitkering voor een roemeen. Adres is onmogelijk zonder Inkomen en zorgverzekering etc is allemaal op adres gebaseerd?

Roemenie is een Schengen land, vrij verkeer en vestigen is mogelijk, sociale voorzieningen mogen niet gebruikt worden in NL, mijn geval is ongeschoold en heeft geen vaste woon of verblijfplaats, is op de bonnefoi hierheen gekomen en staat van dag tot dag maar wat te bedelen met een krantje hetgeen voldoende opleverd om niet dood te gaan.

de bedoeling van haar om een inburgeringscursus te doen is compleet onmogelijk omdat zij geen adres heeft, voor een adres heb je geld nodig (huur) en ze mag zonder adres (sofinr, verzekering etcetera) zowiezo niet werken...
ongeschoold en zonder de taal kan je wachten tot je een ons weegt

ik moet een manier hebben waardoor de Gemeente verplicht word haar te helpen, zelfs de daklozen opvang gaat niets doen want ze is geen NL en mag hier geen gebruik maken van sociale voorzieningen

Toegevoegd na 3 minuten:
het is overigens enkel de bedoeling om tijdelijk gebruik te maken van de wwb en niet om Nl kaal te plukken ( voordat we daar weer geklaag over gaan krijgen ;) )

Toegevoegd na 7 minuten:
ter info Roemenie is gedeeltelijk al in Schengen idd niet geheel ....dat neemt niet weg dat het hier gaat stikken van roemenen en bulgaren die dezelfde problemen gaan ondervinden

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Er is voor zover ik weet, geen manier waarop de gemeente verplicht is deze persoon te helpen.

Mensen uit Roemenië mogen ook niet zomaar in Nederland werken zonder geldige vergunning, en zonder dat de werkgever een speciale vergunning heeft.

Citaat van site rijksoverheid, zie bron:
"Werknemers uit andere landen

Werknemers uit Bulgarije, Roemenië en alle andere landen mogen alleen in Nederland werken:
-als ze een verblijfsdocument hebben waarin de aantekening staat: 'Arbeid is vrij toegestaan'; of
-als ze een paspoort hebben met een officiële sticker voor verblijfsaantekeningen, met daarop de aantekening 'Arbeid is vrij toegestaan'; of
-als de werkgever een geldige tewerkstellingsvergunning voor deze vreemdelingen heeft. De vreemdeling moet wel een geldige verblijfstitel hebben. "

Als deze persoon dus een geldige verblijfstitel heeft, dan zou ze kunnen werken bij een werkgever die een speciale tewerkstellingsvergunning heeft. Maar als ze op de bonnefooi hierheen is gekomen, dan vraag ik me af of ze haar papieren op orde heeft. Maar ik denk dat hier een misverstand speelt: zij dacht blijkbaar gewoon in Nederland te kunnen gaan werken, en dat kan dus niet zonder de juiste papieren. Ik vraag mij ook af of de straatkrantverkoop in haar geval dan wel legaal is. Ze moet dus haar papieren regelen, anders kan ze hier niet blijven. De gemeente is dan ook zeker niet verplicht om een sociale dienst uitkering te verstrekken.

Misschien kan de Roemeense Ambassade je helpen aan de informatie die je nodig hebt met betrekking tot de papieren voor deze mevrouw. Kijk eens op:
http://haga.mae.ro/ of voor Nederlandstalige info:
http://www.hdd.dds.nl/content/algemeen_officiele_zaken.htm

Als het erom gaat dat je bang bent dat deze mevrouw verhongert in de tussentijd, dan raad ik je aan om contact op te nemen met het Leger des Heils, of met lokale kerken of hulpverleningsinstanties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Roemenie is geen Schengenland, dus je vraag gaat hier niet op.

Het is haar keuze om hier te komen, je kunt de gemeente niet gaan dwingen haar te helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien heb je hier wat aan ?
hoe dat verder zit met schengen weet ik niet
en of dit ook geld voor buitenlander zonder paspoort of verblijfvergunning weet ik niet ?
maar het belangrijkste is dat ze een post adres heeft