Mag je als passagier met je voeten op het dashboard meerijden?

Zit schijnbaar heel lekker. Bedenk zelf maar of het veilig is of niet met bijvoorbeeld een airbag.
Maar mag het volgens de wet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
3.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mag ik je er op wijzen dat er mensen zijn omgekomen op deze manier? en dan niet eens door het ongeval maar door uitklappende airbags ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat bedoel ik nou. Als je ergens tegen aanknalt, krijg je een dashboard in je ruggengraat geschoven. En belanden je knieen achter je nek.
Niet zo fijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat bedoel ik nou. Als je ergens tegen aanknalt, krijg je een dashboard in je ruggengraat geschoven. En belanden je knieen achter je nek.
Niet zo fijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
...hmmm....pc's en providers...
walter
12 jaar geleden
Hou rekening van de gevolgen bij een aanrijding. Wanneer je een aanrijding krijgt, en je voeten staan tegen het dashboard, dan kan je been uit de kom schieten, bij je heup. Dat is geen pretje natuurlijk, en het terugzetten al helemaal niet. Ik weet dit van mijn zus, die dit meerdere malen heeft gezien toen ze werkzaam was op een operatiekamer.

Antwoorden (3)

In geen enkele wetgeving kan ik vinden dat een persoon niet zo mag zitten.

Hij veroorzaakt geen gevaar of hinder voor het overige verkeer dus artikel 5 wegenverkeerswet is daarvoor ook niet te gebruiken.

Dus ja het mag en nee ik kan geen wettelijke reden vinden om het te verbieden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is wel iets te vinden hoor!
De bestuurder mag namelijk niet zo zitten haha! Maar omdat dat de vraag niet is, maar slechts een grappig weetje een plus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vroeg wel of het mocht, antwooprd is dus juist
Ja, dat mag. Zolang je de gordel maar om hebt ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het mag, mits dat hij de bestuurder niet het zicht belemmert en/of ander gevaar oplevert.

Is dit wel het geval dan kan dit weggeschreven worden onder Artikel 5 WvW

Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd. art.5

Voor de rest kan ik er niets bij verzinnen