Is oplichting altijd verboden volgens de gemiddelde Nederlandse rechter?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ben je van plan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Magnetiseur worden?
;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
spannend hoor

Antwoorden (5)

ik mag hopen van wel, want oplichting is bij wet verboden.
Rieneke1
14 jaar geleden
Nee. Als je belooft om iemand te genezen door handoplegging, dan is dat wel oplichting, maar juridisch vindt er geen vervolging plaats. (tenzij je iemand weerhoudt om een reguliere behandeling te volgen, maar dan nog is het een moeilijke juridische zaak).
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onzin, antwoordman...
Oplichting is oplichting en is altijd verboden... Voor elke rechter...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Onzin. Alleen voor zover dat oplichting is in de juridische zin en bewijsbaar is.
In die zin dat er een wettelijke omschrijving is van oplichting. Als wat daar in past is strafbaar.
Echter zijn er genoeg andere gevallen waarbij de burger meent te worden opgelicht maar wat niet verboden is door de wet. Sommige menen dat de staat een grote oplichter is, bijvoorbeeld door belastingen op zaken te heffen en met het opgebrachte geld bar weinig te doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Artikel 326 WvSr; oplichting

link
http://wetten.overheid.nl/BWBR0001854/TweedeBoek/TitelXXV/Artikel326/geldigheidsdatum_22-11-2009