buitenstaander informatie opvragen over uiteindelijk vonnis echtscheiding mogelijk?

Zoals de titel als zegt:
Is het mogelijk als buitenstaander van een huwelijk mogelijk om toch informatie te krijgen van het uiteindelijke vonnis?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Nee, zeker niet. Een buitenstaander kan het vonnis niet krijgen. Toonaangevende vonnissen worden vaak wel openbaar gemaakt, zodat juristen op de hoogte blijven van de rechtsontwikkeling, maar dan worden de namen van partijen doorgestreept. Zie de anonimiseringsrichtlijnen.
Alleen partijen kunnen het volledige vonnis krijgen. Die kunnen het natuurlijk doorgeven aan anderen als dat nodig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wettelijk gezien niet. Maar er zijn wel mogelijkheden. Wat die mogelijkheden zijn mag ik hier dus niet typen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is gewoon een openbaar vonnis, dus opvraagbaar door elkeen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, ik vraag me af hoe u hierbij komt?
Ja

Ook een echtscheiding is een openbare rechtszitting, elkeen kan van een openbare rechtszitting het vonnis opvragen.

Banken en andere instellingen hebben een dergelijk vonnis nodig vanwege de financiële afwikkeling tussen beide partijen, ook is het gerechtelijke basis om er voor te zorgen dat één der partijen niet de bankrekening van de ander kan leeghalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
teusvh
12 jaar geleden
Van een echtscheiding heb je geen vonnis, maar een uitspraak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een rechter doet geen uitspraken maar wijst vonnis. Als je dat al niet weet vraag ik me af wat je in het gedeelte wetgeving doet. Mensen op het verkeerde been zetten?
teusvh
12 jaar geleden
Hieronder een citaatje van de Hoge Raad LJN: AD4011, Hoge Raad , R01/022HR, wat handelde over een echtscheiding: Na mondelinge behandeling op 1 november 2000 heeft het Hof bij beschikking van 14 december 2000 de uitspraak van de Rechtbank bekrachtigd.
De beschikking van het Hof is aan deze beschikking gehecht. Er is een vonnis als er een eiser en een gedaagde zijn. Bij echtscheiding is dat niet zo. De inhoud van de uitspraak is een beschikking, en zodoende worden die termen vaak afwisselen en/of door elkaar gebruikt, zoals in het citaat. Een vonnis is het stellig niet.
Ik heb overigens een willekeurige uitspraak gepakt van rechtspraak.nl, je zult zien dat deze termen altijd zo worden gebruikt m.b.t. echtscheidingen.
Anders gezegd: als een rechtzaak wordt ingeleid met een dagvaarding krijg je een vonnis, als je een verzoekschrift indient krijg je een uitspraak, inhoudende een beschikking. Soms wordt de term 'besluit' gebruikt, omdat een beschikking ook een specifiek soort besluit is.
Mensen op het verkeerde been zetten ? :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja mensen op het verkeerde been zetten. 1 een rechter wijst een vonnis, in alle zaken die voor de rechter komen. Het vonnis bevat het rechtsverloop (alle het aangevoerde van de eiser (ook het OM is een eiser) en al het aangevoerde van de gedaagde), de overwegingen van de rechter / rechtbank, de uitspraak in rechten door de rechter / rechtbank. Dit alles wordt op papier gesteld en als beschikking verspreid onder betrokkenen en aanvragers van het vonnis. Een besluit is weer totaal iets anders, bij een besluit doet de rechtbank geen uitspraak in rechten. 2 van elke zaak die niet achter gesloten deuren is gehouden is het vonnis opvraagbaar.
teusvh
12 jaar geleden
Je vergist je toch echt.
Het OM treedt inderdaad op als eiser, dus is er in een strafzaak een vonnis. Bij een echtscheiding heb je slechts verzoekers.
Je opmerking over besluit, waarbij geen uitspraak gedaan zou worden, berust echt op een misvatting. Dat er een rechtsgevolg is is een constitutief onderdeel van het besluitbegrip!
Blader eens willekeurig door wat jurisprudentie, dan zul je het zien.
Einde discussie wat mij betreft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als een echtscheiding gebeurd met instemming van beide partijen komt er tegenwoordig nog geen rechter aan te pas: Huwelijk omzetten in samenlevingscontract, samenlevingscontract beëindigen en als het al wel bij een rechter komt is het als nog een vonnis, een rechter doet nimmer zomaar een uitspraak, hij zal zijn bevindingen ten alle tijde met reden omkleden, doe daarbij het rechtsverloop en je hebt een vonnis. En ja in de meeste vonnissen komt het woordje besluit voor, maar dat maakt het nog geen besluit. Als een jurisprudentie een besluit van een rechter opgenomen is betreft dit altijd een terugverwijzing van de zaak naar een lagere rechtbank of naar een overheid. Ook een afwijzing van een zaak, als een zaak niet voldoet aan de rechtmatigheidseisen of als de rechter zich niet bevoegd vind een uitspraak in deze te doen zullen zijn bevindingen in een besluit verwoord worden, dit kan nimmer gezien als een uitspraak, de weg voor procederen blijft dan namelijk open.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hebben we hier misschien te maken met het verschil tussen Belgisch en Nederlands wetboek??
teusvh
12 jaar geleden
Goeie vraag! Ik woon in Nederland.