ik heb via marktplaats een produkt verkocht maar mensen willen het terugbrengen terwijl dat het door hun zelf opgehaald en bekeken iswat is m'n recht?

mensen hadden een bod gedaan op een espresso apparaat , waar ik akkoord mee ging, de meneer zou savonds het appraat ophalen en zo gezegt zo gedaan, het was een nieuw apparaat , een leuk klein espresso apparaat, voor maar 5 euro, de meneer heeft het bekeken en van me gekocht, enige tijd later kreeg ik een mail van zijn vrouw dat het was niet datgene wat ze er van verwacht had en wilde het terug brengen, ze zei dat haar man het de volgende ochtend wel terug zou brengen, waarop ik zei, nee sorry verkocht is verkocht,
maar toch de man stond sochtends 8.10 uur(raar tijdstip) bij mij op de stoep, ik zei nee sorry, maar de man zette de tas met daarin het espresso apparaat voor de deur, nog geen 10 minuten later kreeg ik een mail waarin stond dat ze dezelfde avond de 5 euro nog terug wou op de rekening, waarop ik antwoorde nee dat doe ik niet, als je iets bij de kringloopwinkel koopt kan je het ook niet terugbrengen mits het artikel kapot blijkt te zijn, maar dat is het geval niet, de mensen blijven mij maar lastig vallen per mail, wat moet ik doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
6.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Controleer of het apparaat het nog doet! Misschien is het bij hen stuk gegaan en willen ze je nu bedriegen!

Antwoorden (4)

Je staat wel in je recht maar wat heb je er aan als ze je lastig blijven vallen. Je kunt een paar dingen doen:
1 Zeggen dat je niet meer op hun mailtjes reageert en verkocht is verkocht (zorg dat hun mail meteen verwijderd wordt in je mailbox)
2 Zeggen dat je de 5 euro terug betaalt
3 Zeggen dat je 2,50 terugbetaalt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
Je moet je mailtjes juist goed bewaren, voor het geval de toon van de mailtjes van kwaad tot erger gaat, en misschien bedreigend wordt. De vraagstelster kan dan aangifte doen, met de mailtjes als bewijsmateriaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bewijs? Waarvan? Denk je echt dat de politie moeite gaat doen voor vijf euro? Maar zoals ik al zei: je kunt ook gewoon betalen, al sta je in je recht. Ik zou geen zin hebben in dit gedoe met mensen die je adres weten. Verkoop dat ding nog een keer.
bamibal
12 jaar geleden
Het gaat niet om de 5 euro, maar om het lastigvallen per mail. Mocht dat uit de hand lopen, dan heb je de hele voorgeschiedenis als bewijs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, ik begreep dat degene die het gekocht heeft de mailtjes als bewijs ging gebruiken. Sorry, helemaal verkeerd gelezen. Toch zou ik dit niet allemaal aandurven voor 5 euro met iemand die mijn adres weet... Straks is je auto bekrast, een steen door de ruit en niemand heeft wat gezien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan heb je waarschijnlijk nog nooit zoiets meegemaakt. Bij ons ging het absoluut niet om iets van mp maar wel mensen uit de straat die ergens verschrikkelijk moeilijk om deden. Wij stonden in ons recht maar wat heb ik er aan als ik mij niet meer veilig voel in mijn huis, dat je bang bent dat je auto bekrast wordt en er een steen door je raam gaat en je kinderen bedreigt worden? Dat gebeurde niet allemaal maar ik was er wel bang voor en omdat je geen 24/7 politiebewaking krijgt kun je soms beter eieren voor je geld kiezen, zeker als het maar om 5 euro gaat!
Jij bent niet verplicht het geld terug te geven. De man is op een aanbod van u ingegaan, door de vijf euro te betalen. Het apparaat is geleverd en hiermee is de overeenkomst rond. De man wilde overeenkomst terug draaien, maar heeft hier geen geldige reden voor. U bent niet verplicht het geld terug te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat de man er er andere verwachtingen bij had is niet jouw probleem.

hij had product informatie op kunnen zoeken op het internet, en een aanschaf vooraf kunnen overwegen.

geef hem te kennen dat hij het apparaat weer op kan halen, omdat je de aanschafprijs niet vergoed.

je bent geen winkel, en garantie kan je ook al niet geven.

hij kan eisen en zeggen wat ie wil, maar dat wil niet zeggen dat jij er aan toe moet geven terwijl je gewoon in je recht staat.

als het ding niet zo doen wat je redelijkerwijs mag verwachten van het apparaat is het een ander verhaal.

(geef hem dit niet te kennen want dan zal ie het kunnen slopen om die 5 euries terug te krijgen)

Toegevoegd na 12 minuten:
dus duidelijk maken dat hij zijn geld niet terugkrijgt en hem voor de keuze stellen: hij haalt het binnen een tijd die jij aangeeft op, óf je doet het naar de kringloop en heeft ie helemaal niets.

mocht je een compromis willen maken dan is dat omdat je hem tegemoet komt en een gunst doet, en NIET omdat hij dramt of hier recht op heeft of denkt te hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ten eerste je hebt alles juridisch (privaatrecht / verbintenissenrecht) uitstekend gedaan. En € 5 voor een perfect Expresso apparaat, dat is toch geen geld ! De koper heeft geen poot om op te staan. Hij heeft het product ter plaatse goedgekeurd, er zijn geen verborgen gebreken en hij is met de prijs accoord gegaan. Mocht je last van deze personen blijven houden, dan kan je een klacht vanwege huisvredebreuk ( = betreden van je erf ) bij de politie indienen. Ook het deponeren van een tas met het Expresso apparaat voor je deur valt hieronder. Bovendien word je bedreigd ( = de dwingende terugvordering van € 5 ). De politie zal zeker bij deze persoon op bezoek gaan en hem duidelijk maken dat hij het product niet kan terugbrengen. En dat hij je niet meer lastig mag en moet vallen.