Kun je ook 2 of meerdere advocaten tegenlijk laten komen als je bijvoorbeeld een zaak hebt of je bent aangehouden en je zit op het bureau?

Zou dit eventueel ook op pro-deo basis kunnen ?

Toegevoegd na 19 minuten:
Gelieve moderator dit niet te sluiten, ben het zat dat iedere vraag van mij direct gesloten word door een of andere stomme reden ?! Hou toch eens lekker op joh

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je niet wil dat jou vraag gesloten wordt dan moet je de regels beter in acht nemen .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je je overal zo gedraagt, is het niet heel vreemd dt je ook hier in de problemen komt, Regels zijn nu eenmaal om je aan te houden, of je dat leuk vindt of niet.
En voor meerdere advocaten zul je de poeplap moeten trekken, Eén op kosten van de samenleving lijkt me mooi zat. Als je je aan de wet houdt, heb je er zelfs nul nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moderatoren sluiten trouwens geen vragen ; dat zul je zelf moeten doen. Wel worden ze verwijderd als ze al eerder gesteld zijn of om andere redenen niet binnen de richtlijnen (= regels) vallen.

Antwoorden (2)

ja dat kan, echter niet op pro deo basis. Afhankelijk voor het feit waarvoor je bent aangehouden zal er in eerste aanleg een gratis of niet gratis advocaat worden verzocht. deze dient binnen een maximum gestelde tijd van twee uren aanwezig te zijn. Heb je een eigen advocaat of meerdere dan kan je die vragen, echter dan ook binnen de max. grens van twee uren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou hoe zit dat met die 2 uren, heb ik al vaker gehoord maar begrijp het eerlijk gezegt niet helemaal. Ik heb een eigen advocaat, houdt het in dat als die binnen 2 uur niet reageert/komt dat ik dan een toegewezen krijg? Ik zou het heel fijn vinden als je het me duidelijk kon uitleggen.. alvast bedankt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De reactie van Nyck is niet helemaal correct, in lichte zaken (zogeheten C zaken) mag de politie inderdaad besluiten om door te gaan met onderzoek/verhoor als je advocaat niet binnen de gestelde tijd aanwezig kan zijn. Bij zwaardere zaken mag de politie enkel na overleg met een chef of officier van justitie kijken of er doorgegaan mag worden zonder contact met de advocaat. Als men besluit om de komst van je advocaat af te wachten kan jet zijn dat men bijvoorbeeld al op voorhand kan besluiten om je in verzekering te stellen zodat de politie (enkel bij zware zaken) extra tijd krijgt om het verhoor/nader onderzoek rond te krijgen. Bij de zwakke verdachten zoals oa minderjarigen of mensen met een verstandelijke beperking is het expliciet in een groot aantal gevallen verboden te horen zonder consult van raadsman.
Overigens geldt Salduz voor elke aangehouden verdachte of dat is voor belediging of bijvoorbeeld moord, altijd zal een aangehouden verdachte consultatiebijstand moeten worden aangeboden. Klik op de link en je vindt info geldend voor zowel politie als verdachte. denk dat de folders alle vragen voor je zullen wegnemen. http://www.advocatenorde.nl/3290/advocaten/strafpiketregeling.html?thema=thema/salduz&themaID=3236#voorlichtingsmateriaal
Ze laten komen mag altijd, of ze allebei worden toegelaten bij een verhoor is afhankelijk van de opsporingsinstantie, er wordt in wetgeving slechts gesproken over het bij laten staan door een raadsheer.

Per aanklacht wordt er in eerste instantie slechts 1 advocaat per aanklacht als zijnde pro-deo aangemerkt, bij gecompliceerde zaken kan een tweede advocaat aan de zaak op pro-deo basis worden toegevoegd.