Mag je een kamer huren als je niet studeert?

Hallo,

Ik ben 19 jaar en ik wil graag op kamers wonen, alleen ik ben kortgeleden gestopt met mijn opleiding en ik wil gaan werken. Daarom weet ik niet of ik nog wel het recht heb om een kamer te huren (via kamernet.nl bijvoorbeeld, waar je niet op een wachtlijst of iets dergelijks hoeft te staan). Misschien kan ik nu alleen een hele woning huren.. Ik twijfel of deze regel bestaat, maar ik vraag het toch voor de zekerheid, voordat ik misschien voor niks op zoek ga naar een kamer.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
9K

Het beste antwoord

Op zich is dit geen probleem lijkt me. Op veel websites zoals o.a. kamernet staat er bij de beschrijving wel vermeldt wat voor huisgenoot ze zoeken. Ik heb al veel kamer aangeboden gezien waarbij het niet uitmaakt of je studeert of werkt. Vaak hebben ze wel een maximum leeftijd maar als je 19 bent lijkt ook dat me geen probleem.
Succes met het zoeken naar een kamer!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je mag ook een kamer huren als je niet sudeert. Er is eigenlijk maar een voorwaarde, dat je huur betaald. Succes met je zoektocht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel studentenkamers (in universiteitssteden) mogen alleen aan studerenden verhuurd worden.
Als je particulier huurt is dat geen probleem, zolang je maar netjes betaalt.
Er zal op kamernet vast wel informatie bij elke kamer staan waar dat uit af te leiden is. (Bijvoorbeeld de verhuurder...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hangt er vanaf waar je huurt. Er is geen wet die zegt dat je alleen een kamer mag huren als je studeert, maar als je zoekt via een stichting voor studentenhuisvesting, kan het zijn dat de vereniging of stichting dat wél als eis stelt.

Particuliere verhuurders stellen vaak geen eisen, maar dan betaal je vaak ook net zoveel voor een kamer als je via de sociale woningbouw voor een compleet appartement betaalt. Soms zoeken particulier hurende studenten of werkenden kamergenoten, dan wordt een gewoon appartement gezamenlijk gehuurd. Via de sociale woningbouw is dit soms ook mogelijk. Soms verhuren woningbouwverenigingen ook starterswoningen en/of éénkamerappartementen, die zijn ook goed betaalbaar. Bij de studentenhuisvesting geldt trouwens vaak dat je er wél enige tijd mag blijven wonen (bijvoorbeeld een jaar) als je niet meer studeert, maar via die weg een kamer zoeken op het moment dat je al niet meer studeert zal moeilijk zijn.

Voor de sociale woningbouw heb je mogelijk recht op huurtoeslag als je een goedkoop appartement kunt vinden, dat heb je niet als je een kamer huurt. Kijk even op de site van de belastingdienst wat je daarover kunt vinden, die informatie lijkt me ook nog van belang als je op zoek gaat.