Mag je nog stofzuigen na 11 uur savonds ?

Af en toe word er wat omgegooit wat je op kan stofzuigen. Maar mag je officieel nog wel stofzuigen na 11 uur ? Ivm met geluidsoverlast ? Ik woon in een portiek woning. met mensen onder mij.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
15.7K

Antwoorden (7)

tuurlijk mag dat,
als je stofzuiger geen mega kabaal maakt en het gewoon even snel is neem ik aan dat er niet geklaagd zal worden.

Ikj kan het me wel voorstellen dat mensen het vervelend vinden als je om 5 uur 's nachts besluit heel je huis op je gemak te gaan stofzuigen met een sotfzuiger die heel veel kabaal maakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal dringt geluid juist naar beneden goed door. Doorgaans is het dus slim om na 22 uur rustig te zijn en na 23 uur stil. Soms is dat ook vastgelegd in de APV of in leefregels van je verhuurder.
Ik zou het beslist niet waarderen als mijn bovenburen na 23 uur zouden stofzuigen. Maar als je tapijt hebt (wat je niet even kunt vegen), dan zou ik gewoon kijken of de buren nog wakker zijn en tegen ze zeggen dat je even een minuutje stofzuigt.
Of, als dit een hypothetisch geval is, je buren eens aanspreken en vragen wat zij vinden. Misschien gaan ze wel vroeg slapen en schrikken ze wakker als die stofzuiger gaat loeien, dan is het toch een kwestie van laten liggen tot de volgende ochtend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, je mag gewoon stofzuigen. Tenzij je (wat je zelf al aangaf) overlast veroorzaakt. Tot 10u s'avonds is de grens. Maar als je je stofzuiger hebt uitgerust met een cross filter en een sportuitlaat en deze dus veel herrie produceert, kan er s'middags al politie aan je deur staan voor overlast. Gebeurt dit laatste een aantal keer, dan kan het zijn dat je stofzuiger mee mag voor verhoor. Hij word dan in beslag genomen en eventueel zit er nog een boete aan vast. Dus het hangt een beetje van je geproduceerde geluid af en je onderburen ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Had ik ook laatst. Was lekker aan het stofzuigen met mijn opgevoerde stofzuiger, rijd er ineens een motoragent naar binnen die mijn stofzuiger hem liet volgen. Moest ie de zuiger-bank op, 36 zuigkracht te hard. Boete van hier tot Tokio....l
niko
12 jaar geleden
:>). +
Dat zijn gewone huiselijke geluiden, dat is gewoon geoorloofd.
Ook midden in de nacht ( al wordt dat niet zo gewaardeert ).

In menig huishouden draaien snachts wasmachines, drogers etc.
Dit ivm met het goedkoop stroomtarief of ook wel nachttarief genoemd.

Maar het kan zijn dat bepaalde zaken zijn opgenomen in de algemene voorwaarden ( sociale of particuliere huurwoning ) of in de regelgeving van de vereniging van huiseigenaren ( indien koopwoning ).

Verder is er geen wettelijke maatstaf voor het aantal decibel.
Let wel, U mag natuurlijk geen opzettelijke hinder of overlast veroorzaken bij uw mede of buurtbewoners.
Maar het begrip hinder of overlast is hieromtrend vrij vaag en moeilijk definieerbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier moet je onderscheid gaan maken in geluidsoverlast en hinder.

Betreffende het geluidsoverlast is het toegestaan als de ramen en deuren gesloten zijn.

Betreffende aantasting van het woongenot (hinder) van de buren is het niet toegestaan en kan het leiden tot uit huiszetting.

Daarnaast hebben we ook nog zoiets als normen en waarde, daarbij hoort ook het tekening houden met je buren en als je weet dat het stofzuigen overlast veroorzaakt doe je dat uit respect voor je buren niet 's avonds na 22.00uur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon stofzuigen. Ik neem aan dat het slechts een klein oppervlak beslaat en geen uren in beslag neemt.Het zijn omgevingsgeluiden,zoals voetstappen op laminaat of parket, het doortrekken van het toilet en het huilen van een baby.
Geluidsoverlast is om elf uur 's-avonds nog met een klop-boormachine gaan werken of de stereo vol open zetten.
En vraag met moederdag een kruimeldief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je elke avond om half twaalf je asbakken leeggooit op de grond en daarna gaat stofzuigen is het overlast.
Als je incidenteel eens een keer een paar minuten stofzuigt zullen je buren waarschijnlijk niet direct de politie bellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet dat mensen rite of ritus hebben, van deze heb ik nog nooit gehoord :0) Nieuwe religie ?
Herhaalde (geluids)overlast op een voor de omgeving niet acceptabel tijdstip is verstorend voor een gezonde woonrelatie en kan leiden tot irritatie, waarbij in bepaalde gevallen wordt ingegrepen.
Ik heb gewerkt in de woonbegeleiding en had een bewoner die iedere keer als hij in het weekend thuiskwam om 2.00 uur nog "even" zijn stereo vol aandeed met zijn favoriete nummer "De Pizzahut". Dat was inderdaad aanleiding tot een ruzie met zijn onderbuurman en interventie van politie.
In het appartementencomplex waar ik woon mag je van 22.00 tot 8.00 uur geen apparaten aan hebben en moet je ook stil zijn omdat alles vreselijk gehorig is. Een keertje iets opzuigen lijkt me geen probleem ( er bestaat ook zoiets als een stoffer en blik), soms moet je wel, maar het mag geen gewoonte worden.....
In een dichtbevolkt land als het onze zijn allerlei gedragsregels bittere noodzaak. Officieel zal er wel geen opzuigverbod zijn, maar er is wel zoiets als goed nabuurschap. Wat gij niet wilt dat u geschiedt....
Veel mensen moeten om zes uur op of gaan dan al de deur uit. Die hebben ook behoefte aan voldoende slaap.