Beroepsgeheim geldt ook voor familie ja.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja natuurlijk mogen ze dat.
alleen wanneer ze het vertellen zullen ze de naam van de patienten achterwege laten.
je moet toch je werkdag kunnen delen met je gezin/geliefde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Opzich wel logisch,
Schat je weet niet wat ik. Vandaag heb meegemaakt!
Er kwam een patient met een .....
In principe mag dit natuurlijk nooit gebeuren. Ik kan mij slechts een uitzondering hierop herinneren. Wanneer de huisarts met een huisarts/specialist getrouwd is of een huisarts/specialist als partner heeft, overleggen zij soms in verband met een second opinion. Hiervan kan ik maar een paar voorbeelden opnoemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een arts mag alleen met iemand overleggen die bij de behandeling van de patient betrokken is. Dat kan ook een ander type zorgverlener zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aangezien elke arts een eed heeft afgelegd voor het medisch beroepsgeheim, mag hij met niemand een medisch dossier delen enkel en alleen met artsen of verpleegkundigen die aan de betreffende behandeling meewerken.

Ik kan me overigens wel voorstellen dat ook een arts, net als iedereen, bij thuiskomst zijn werkdag met zijn of haar partner wil doornemen.

Ook een arts moet zijn of haar frustratie van die dag kwijt.

Echter de betreffende patiënt noemen met naam en toenaam is op basis van het beroepsgeheim niet toegestaan.

Maar of elke arts zich hier ook aan houdt, weet ik niet.