Naar belgië met verlopen paspoort, maar verlengingsaanvraag al wel ingediend, mag dat?

Hallo,
Maandag moet ik voor mijn werk onverwachts naar België en mijn paspoort is zojuist verlopen. Morgen ga ik het paspoort verlengen, maar dit duurt ongeveer een week. Moet ik nu een 'spoed'-paspoort aanvragen of is het aantonen dat de paspoort-verlenging onderhanden is ook al voldoende?

Groeten,
Erik

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K

Antwoorden (3)

Nee, dit is niet nodig. Officieel moet je in het buitenland ook je id papieren mee hebben, maar in de praktijk nemen ze ook al wel genoegen met je rijbewijs. Bovendien, zo groot is de kans niet dat je aangehouden wordt.

Ik zou het er gewoon op wagen. En heb je een rijbewijs bij je, dan kun je jezelf identificeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Erik,

Nee dit hoeft niet. België behoort tot de Schengen-landen. (De landen waar er geen grenzen meer zijn) hierdoor is vrij verkeer van mensen en goederen mogelijk. Doordat er geen grens(controle) is, hoef je je ook niet meer aan de grens te legitimeren. Uiteraard hoor je je wel ten alle tijden met een officieel document te kunnen legitimeren, maar als je geen gekke dingen doet, zullen ze er echt niet naar vragen. Je rijbewijs zal gewoon voldoende zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schengen of niet in het buitenland moet je een id of paspoort hebben over het algemeen zullen ze niet moeilijk doen mocht je er geen bijhebben maar als ze fout willen kun je zitten en wachten tot de ambassade je komt redden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je rijbewijs is in elk geval in Duitsland en Belgie in de regel een prima ID-middel, zeker in combinatie met een nog maar recent verlopen paspoort.
In belgie zijn de grenzen open net als in Nederland. Hierdoor hoef je je bij de duane niet te legitimeren. Bij de aanvraag van je paspoort krijg je een document dat je nieuwe is aangevraagd en wat je tot die tijd mag gebruiken om je te legitimeren, dat was bij mij het geval 2 weken geleden.