Welke rechten heb ik wanneer ik schimmel in huis heb, door laksheid van de woningbouwvereniging?

In september is onze 'moederhaard' uit de huurwoning gehaald en is er een CV geplaatst. Vervolgens is ook de hele schouw weggebroken waar de moederhaard op heeft gestaan. Dit is dichtgemaakt (provisorisch) en daarna hebben wij last gehad van lekkage via het schoorsteenkanaal. Sindsdien zijn we tot en met eind januari bezig geweest om de nodige reparaties uitgevoerd te krijgen (schoorsteenlood vervangen, muur stuken. Daar is dus een tijdsbestek van 5 maanden overheen gegaan. Elke keer beloftes, maar er werd NIETS gemaakt.. Vervolgens hebben we een persoonlijke afspraak gemaakt met de woningbouwopzichter en iemand van het reparatiebedrijf. Kort voor dit gesprek zijn wij erachter gekomen dat we veel schimmel hadden staan op onze buitenmuur (in de inbouwkast). Dit verliep niet heel erg soepel, maar na lang aandringen hebben ze beloofd alles te zullen maken en daarnaast een ventilatierooster te zullen plaatsen voor het vochtprobleem en de schimmel moesten we maar verwijderen met een sopje met soda?! Na nogmaals 2 x gebeld te hebben naar het reparatiebedrijf hebben ze dan ook daadwerkelijk de muur gestuukt, elektrisch verlegd en kleine kapjes over de schoorsteenpijpjes geplaatst. Wij hoopten er nu klaar mee te zijn, maar zijn nu ook verder weg van het schoorsteenkanaal waar eerst het probleem zat schimmel tegengekomen. Wij zijn bang dat het dus niet alleen aan het schoorsteenkanaal ligt, maar aan de isolatie van de gehele buitenmuur..

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Als eerste dient vastgesteld te worden dat de schimmel veroorzaakt word door de verbouwing en niet van onvoldoende ventileren.

Dit dient te gebeuren door een onafhankelijk bouwkundige.

Als vastgesteld wordt dat de problemen veroorzaakt worden door de verbouwing kunt u aan de hand van die rapportage de verhuurder dwingen om de gebreken op te lossen, ook kunt u dan de verhuurder om een schadevergoeding vragen.

Mocht de verhuurder hier niet op reageren kunt u bij de huurcommissie een verzoek tot huurverlaging indienen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

U kunt de woningbouwvereniging per brief sommeren om de noodzakelijke werkzaamheden binnen een maand uit te voeren. En u kondigt alvast aan dat u anders geen huurverhoging betaalt. De huur moet u blijven betalen, anders ondermijnt u uw eigen positie. Maar als de verhuurder niet aan alle wettelijke verplichtingen voldoet (in dit geval: zorgen dat de woning in orde is), hoeft u geen verhogingen te accepteren.
Verder kan het geen kwaad eens rond te bellen of te mailen: de Woonbond, de gemeente. U kunt ze vragen wat zij voor u kunnen doen, of misschien hebben ze tips.