Als een verzekeringsarts (UWV) je mondeling meedeelt dat je halve dagen aan het werk moet, moet zij dit dan schriftelijk bekendmaken en onderbouwen?

Dit mede naar aanleidng van mijn vorige vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/precieze-functie-status-respectievelijk-verzekeringsarts.31148

Ik kreeg namelijk doodleuk te horen dat ik maar even 20 uur per week aan het werk zou moeten (ik heb overigens geen werkgever meer, doordat mijn tijdelijke arbeidsovereenkomst van rechtswege is beëindigd tijdens mijn ziekte). Vervolgens mag ik zelf uitzoeken wat de gevolgen zijn van die uitspraak en hoe dat in de praktijk werkt, maar de verzekeringsarts weigert (vooralsnog) om dit besluit schriftelijk bekend te maken / toe te lichten / te motiveren.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K

Het beste antwoord

Lijkt mij dat hij dat aan jou zeker wel bekend moet maken. Jij bent tenslotte de patiënt. Voor de zekerheid even navragen bij het Juridisch loket. 0900-8020 ze zijn er tot 17.00 uur dus wel even opschieten ;-)

Toegevoegd na 42 seconden:
die verzekeringsarts dus he.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben vandaag nadat ik bij het UWV wegkwam bij het Juridisch Loket geweest, daarna heb ik ze ook nog gebeld, de uitkomst is niet geheel duidelijk omdat ze (de arts) niet letterlijk heeft gezegd dat er consequenties zullen zijn voor mijn uitkering als ik niet 20 uur ga werken. Toch vind ik het twijfelachtig en leek me dit een beslissing toe die gewoon onderbouwd aan me toegestuurd moet worden, zodat ik ook bezwaar zou kunnen maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies, zolang je niet weet waarop die beslissing is gebaseerd kan je er ook lastig een bezwaar tegen maken.
Alleen zeggen ' ik ben t er niet mee eens', daar kan men niet zoveel mee. Dat rekt slechts een beetje tijd. Ik zit zelf ook met tegenstrijdige uitspraken op dit moment, ik kreeg niks te horen terwijl er telefonisch aan het bedrijf wel een termijn was gezegd. Nu moet ik er dus weer achterheen bij de arts om te vragen wat die dan exact heeft gezegd... Arbeidsconflicten alom iig. :-s
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, vervelend is dat. Ik heb er alle respect voor dat er regels zijn en dat die uitgevoerd moeten worden, maar ik heb dit soort dingen nog nooit op papier gehad en dat valt me tegen van het UWV.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze zijn dit wel verplicht, als er een verandering optreed om dit dan te onderbouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat denk ik ook, dus ik zal het morgen nog eens met de arbeidsdeskundige bespreken (waar ik naartoe verwezen werd door de verzekeringsarts toen ik haar telefonisch sprak) en ik zal concreet vragen of wat de arts gezegd heeft gevolgen heeft als ik er niet aan meewerk, is het antwoord ja dan sturen ze me alsnog maar snel een brief (voor eind volgende week lijkt me redelijk) zodat ik in bezwaar kan, ik schijn daar in uitzondering op de algemene wet bestuursrecht maar twee weken voor te hebben dus die brief van mij moet in feite al klaar zijn op het moment dat ik hun beslissing ontvang.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wens je succes en laat je niet met een kluitje in het riet sturen omdat het voor hun vrijdag is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas heb ik nog geen uitsluitsel wat mijn rechten zijn in deze, maar ik vond dit vooralsnog het meest zinnige antwoord.

Andere antwoorden (6)

Normaal hoor je inderdaad een schriftelijke bevestiging te ontvangen van de mondeling gemaakte afspraken. Om eventuele misverstanden te voorkomen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beslissen van het UWV hoor je *altijd* schriftelijk te krijgen, met een toelichting waarin staat welke middelen je hebt als je het met die beslissing niet eens bent (bezwaar/beroep). Dat geldt voor *alle* overheidsbeslissingen.

De beste oplossing is om het UWV een kort briefje te schrijven waarin je vraagt om uitsluitsel. Dat kan in twee zinnen. (Bewaar een kopie.) Het UWV is dan *verplicht* om te antwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker moet dat. Deze mededeling is namelijk een juridisch besluit, en één van de vereisten van een besluit is dat deze schriftelijk moet (dat mag ook via email). Zolang je hier niets van op papier hebt staan is deze juridisch niet bindend. Zodra het besluit is afgegeven kun je bezwaar indienen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb even beide vragen van je bekeken en uit eigen ervaring kan ik je alleen maar met klem adviseren om per omgaande een second opinion aan te vragen. Dit recht heb je. En het is de uitgelezen kans om tijd te rekken. Aangezien ze niets mogen wijzigen in je status totdat de second opinion schriftelijk heeft gerapporteerd...

Daarbij komt dat ik verzekeringsartsen van het UWV ken die iemand beoordelen op de wijze waarop zij in hun koffiebekertje roeren...

En op grond van art. 7 van de Bestuurswet krijg jij 3 keer gelijk tegenover een verzekeringsarts. Te weten. Nu niet. Dan niet en nooit niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oei, dat maakt het nog wat ingewikkelder dan ik al dacht, maar daarom stel ik dit soort vragen ook, ik zal het morgen verder uitzoeken, bedankt in ieder geval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Etab: Als je gekeurd word door een verzekeringsarts van het UWV dan kun je gewoon een second opinion aanvragen. En verder gaat er maar 1 instantie over ZW uitkeringen. En dat is het UWV en geen enkele andere instantie...
Je krijgt altijd een afschrift van de beoordeling.

EN hij/zij bepaald niet wat en hoeveel je mankeert. Maar hoeveel restcapaciteit in arbeid je nog hebt en of daar beperkingen in zitten.
Als jij nu voor 20 uur arbeidsgeschikt bent, zul je voor dat deel een ww uitkering moeten aanvragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vermoed zelf dat je nog geen bericht hebt gekregen omdat de arbeidsdeskundige zich er nog niet over gebogen heeft. Deze berekent de daadwerkelijke consequenties van de beoordeling van de verzekeringsarts.

Je moet in gedachte houden dat het UWV gewoon een grote verzekeringsmaatschappij is die bepaald of jij recht hebt op een uitkering ivm ziekte. Ze hebben eigenlijk helemaal niets te maken met daadwerkelijke banen of zo.
Alles wordt dus vertaald in geld, zodat je rechten uitgerekend kunnen worden.
De arbeidsdeskundige moet met het oordeel van de verzekeringsarts weer opnieuw in hun geautomatiseerd systeem gaan zoeken naar geschikte functies, die voorkomen in 20 uur. Dat zal wel zo zijn en dan krijg je een brief van het UWV met hun nieuwe schattingsbesluit.

Ik zou de arbeidsdeskundige even bellen met de vraag wanneer je bericht krijgt over je herkeuring. Of was het dat niet? De verzekeringsarts schrijft alleen een briefje als jje echt helemaal niet meer kan werken, anders gaat de info naar de arbeidsdeskundige.

Vervolgens kun je de arbeidsdeskundige ook vragen om ondersteuning te bieden bij het zoeken naar werk. Misschien hebben ze nog wat in hun reïntegratiepotje zitten zodat je begeleid kan worden naar ander werk.

Ik heb er een link bijgezet van een duidelijke site over arbeidsongeschiktheid wia wao etc.