Als de vrouw rechtzaak begint om te scheiden, heeft man dan recht op om iets te eisen?

Toegevoegd na 4 uur:
(ER IS GEEN KIND)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
2.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+

Het beste antwoord

Dat ligt aan wat jullie in de loop der jaren samen hebben opgebouwd, en samen hebben gekocht.

Ben je in gemeenschap van goederen getrouwd dan is de helft voor jullie beiden, huis opbrengst, bankrekening, en spullen.

Huwelijkse-voorwaarden dan heb je van te voren al dingen beschreven en wordt er gekeken wie het huis heeft gekocht, de auto enz. dit alles moet dan aantoonbaar zijn.

Maar natuurlijk heb je wat te eisen want het kan niet zo zijn dat zij alles mag hebben of meenemen terwijl jij vast ook dingen hebt gekocht. en jij uiteindelijk alleen jouw kleren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dat ligt er aan of je op huwelijkse voorwaarden getrouwd bent of niet en hoe die voorwaarden er dan uitzien. Als er kinderen zijn uit dit huwelijk dan is dat ook van belang, evenals hoe lang je getrouwd bent. Een advocaat kan je vertellen wat de mogelijkheden zijn maar uiteindelijk zal de rechter beslissen wie waar recht op heeft, als je er tenminste niet onderling uit kunt komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een mens heeft altijd het recht om iets te willen. Als een vrouw een rechtzaak begint, wil dat niet zeggen dat niemand anders iets meer zou mogen. Ze heeft nog niet gewonnen en dus heeft de man (of kind) het recht iets anders te willen dan wat de vrouw wil. Of hij of zij krijgt wat hij of zij wil/eist zal de rechter wel uitmaken, tot hebben beiden het recht hun zegje te doen.
Misschien moet je iets concreter uitleggen wat hier geeist wordt of zo, maakt de vraag wat duidelijker. Eist de man iets direct van zijn vrouw (dus niet middels een rechtbank) dan gelden de regels van fatsoen: mannen en vrouwen kunnen in een relatie niets van elkaar eisen want in een ideale relatie werk je samen en niet tegen elkaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is heel erg afhankelijk van de omstandigheden. Heb je een koophuis, heb je iets afgesproken over verdeling van goederen, enzovoorts.

Je begint pas iets te eisen als je denkt dat je er recht op hebt en als de ander het niet wil geven.
Mijn advies is om eerlijk met je partner te bespreken wat iedereen krijgt. En de nadruk ligt hier op 'eerlijk'.

De spullen die je had voordat jullie gingen samenwonen of trouwen, zijn van jou. De spullen die zij had, zijn van haar. Dingen die echt van jou zijn (je kleding bijvoorbeeld) is echt van jou, en dat geldt ook voor haar kleding en zo.
Wat het probleem is, is vaak de spulletjes die jullie hebben gekocht tijdens het huwelijk. Daar moet je een eerlijke verdeling in maken, en dan gaat het niet er om wie het geld heeft verdiend om die dingen te kopen. Gewoon allebij de helft is waar je recht op hebt, en daarbij je gezond verstand gebruiken.
itsme
14 jaar geleden
Nee de vrouw die een rechtszaak begint is de eiser... Dus juridisch gezien kan de man dan niets eisen, dat doet de vrouw dus al...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Misschien moet je even Googelen op "eis in reconventie".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt altijd om nevenvoorzieningen verzoeken. Een eis in reconventie is alleen van toepassing in dagvaardingsprocedures. Dit is een verzoekschriftprocedure.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is googelen? Ik ben geen goochelaar...
AWM
14 jaar geleden
Met Googelen krijg je soms antwoorden die wél kloppen.
AWM
14 jaar geleden
Maar nu moet ik door het stof, want het blijkt niet altijd een civiele procedure te zijn. Ik had ongelijk, en jij gelijk.
Sorry!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nu kun je ook overdrijven hoor... LOL... LMHAO...
Als de man iets wil eisen, dan dient hij een tegengeding te starten, waarin hij zijn eisen kenbaar maakt, anders worden alleen de eisen van de vrouw in behandeling genomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als een van de echtgenoten een verzoek tot echtscheiding heeft gedaan, kan de andere echtgenoot als belanghebbende een verweerschrift indienen. In dat verweerschrift, maar ook nog daarna, kan hij om een nevenvoorziening bij echtscheiding verzoeken. Dat kan bijvoorbeeld alimentatie zijn of verdeling van de huwelijksgemeenschap. Het maakt daarbij niet uit wie het verzoek tot echtscheiding heeft gedaan. De nevenvoorzieningen staan genoemd in artikel 827 van het wetboek van burgerlijke rechtsvordering. Zie link.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat maakt toch niet uit, wie er de scheiding in gang zet?
Je hebt samen iets opgebouwd en je doet daar samen afstand van.. jij hebt recht op iets, zij heeft recht op iets... als jij fout bent geweest in de zin van vreemdgaan of zo, dan wil dat niet zeggen dat je daardoor nergens recht op hebt.. en andersom is dat net zo.. de advocaten ten de rechter bepalen uiteindelijk wie er wat krijgt.. en of je alimentatie gaat krijgen en/of betalen...of zij het huis houdt of jij..of je elkaar uitkoopt of afkoopt..je spaargelden, je pensioen afkoop..
Mooi zou zijn als je samen dezelfde, objectieve, advocaat hebt maar dat lukt maar zelden!