Krijg ik een ziektewet-uitkering?

Ik ben leidinggevende bij een ICT-bedrijf, ben vrijwillig verzekerd voor de ziektewet en heb een hoge dwarslaesie opgelopen. Het contract met mijn huidige werkgever loopt met 6 maanden af.

Toegevoegd na 7 uur:
Bovenstaand verhaal komt uit een casus die ik uit moet werken. Hierbij moet ik mij inleven in de hulpzoekende in de casus.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe kan jij,
als leidinggevende bij een ICT bedrijf.......
zo'n onduidelijke vraag stellen? Ben je vast in dienst.
Heb je een contract.
Of ben je zelfstandige en als zodanig ingehuurd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry voor de onduidelijke vraag. Ik ben hier afhankelijk van een casus met zeer beperkte informatie. Ik ga er vanuit dat de persoon in de casus vast in dienst is, een contract heeft wat binnen nu en 6 maanden verlopen is

Antwoorden (3)

Iedereen moet verplicht verzekerd voor ziektekosten dus het vrijwillig is al een aantal jaar niet meer van toepassing.

Als je contract afloopt dan kun je een ziektewetuitkering aanvragen bij het UWV.
In jouw geval denk ik dat je gekeurd zal worden door de bedrijfsarts van het UWV en aan de hand van deze uitslag wordt bepaald in hoeverre je nog kunt werken of dat je een volledige ziekte uitkering blijft houden.

Toegevoegd na 4 minuten:
Dit stukje kwam ik ook tegen.

Veel organisaties bieden nieuwe werknemers tijdelijke contracten vanuit de gedachte dat zij daarmee flexibeler zijn en minder risico lopen, bij bijvoorbeeld een teruglopende economie, disfunctioneren of ziekte. Dit is grotendeels waar. Echter, daar waar een werknemer met een tijdelijk contract ziek uit dienst gaat, dreigen er twee financiële toekomstige risico’s.

A) Uw ex-medewerker gaat een Ziektewetuitkering aanvragen bij het UWV. Als de periode van ziekte langer dan 10 weken heeft geduurd voordat het contract eindigde, zal het UWV de re-integratieinspanningen van u als werkgever beoordelen. Zijn deze onvoldoende, dan kan het UWV beslissen om de uitkering van uw ex-werknemer op uw organisatie te verhalen.

B) Mocht uw ex-werknemer ziek blijven, loopt de wachttijd van 104 weken gewoon door en volgt er een WIA-keuring. Als uit deze keuring een beschikking WGA komt, wordt de uitkering van deze ex-werknemer tot max. 10 jaar verhaald op de laatste werkgever. Dit gebeurt via een verhoging van de gedifferentieerde premie WGA of voor eigen risicodragers rechtstreeks, meestal resulterend in een hogere particuliere verzekeringspremie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraagsteller kan vrijwillig bij verzekerd zijn zodat er geen terugval in inkomsten ontstaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het heeft niets met ziektekosten te maken, maar met arbeidsongeschiktheid. De vraag is onduidelijk geformuleerd, helaas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag is duidelijk genoeg. Vraag gaat over een uitkering op basis van de ziektewet en daar is het antwoord ja op.
Een ziektewetuitkering heeft niets vandoen met een contractdatum.

U krijgt een ziektewetuitkering op het moment dat u om medische dan wel lichamelijke gronden niet geschikt wordt geacht uw werkzaamheden uit te voeren.

U en uw werkgever worden wel geacht, indien mogelijk, mede te werken aan herintegratie in het arbeidsproces.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet als ze geen werknemer is. Anders zou ze een verplichte verzekering hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees de vraag compleet, ze is werknemer: "Het contract met mijn huidige werkgever loopt met 6 maanden af." Al het andere mag je erbij bedenken maar is niet aan de orde.
ronron1212
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt Ron
Je geeft verkeerde informatie door, zucht!

Dat leidinggevende heeft er namelijk niets mee te maken.
De vraag is alleen, ben je werknemer.

Zo ja, dat heb je via je werkgeven eer ziekteverzekering en kan je bij het UVW aankloppen, zo nee, dat ben je de pineut en moet je het uitknokken met fe eigen arbeidsongeschiktheids verzekering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees de vraag compleet, ze is werknemer: "Het contract met mijn huidige werkgever loopt met 6 maanden af." Al het andere mag je erbij bedenken maar is niet aan de orde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan is het antwoord nog steeds goed. Weknemer=ziektewet verzekerd.