kwam op de scooter en reed op het linker fietspad de auto die mij heeft aangereden kwam uit een uitrit mijn scooter veel schade krijg ik dat vergoed?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2K
Cryofiel
12 jaar geleden
Begrijp ik goed dat je aan het spookrijden was?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat maak ik er ook uit op Cryofiel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen die uit een uitrit komen die zijn dan fout, maar aangezien jij tegen het verkeer in gereden bent weet ik dat niet. Het kan goed zijn dat je dan voor je eigen kosten op draait.

Antwoorden (4)

Wass heeft hij op een 2 richtingen fietspad gereden, en is op de linker gaan rijden om te proberen uit te wijken.
Als je de gegevens hebt uitgewisselt??
even een schadeformulier invullen en laten ondertekenen door de automobilist en opsturen.
Ook is het handig om een schaderapport te laten opstellen door de locale scooter dealer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Auto's die een uitrit uitrijden moeten voorrang geven aan alle verkeer. Dus wat betreft verkeersregels zit de automobilist fout. Dat jij aan de verkeerde kant reed doet er dan even niet toe. De vraag is echter hoe de verzekeringsmaatschappij van de automobilist dit interpreteerd. Ze kunnen namelijk moeilijk gaan doen en zeggen dat hun client niet verwachtte dat er iemand van die kant kwam. Maar goed. Dat is speculeren natuurlijk. Als ze meegaand zijn zul je gewoon alles vergoed krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er kan niet gesproken worden over voorrang, vraagsteller kan zich niet daarop beroepen, wordt direct afgewezen door verzekeringsmaatschappij. Artikel 54 rvv 1990 spreekt duidelijk van voor laten gaan en alle het verkeer. Voorrang is iets wat alleen bestuurders onderling kunnen verlenen en dan nog alleen op kruisingen en splitsingen van wegen.
Je dient alle schade vergoed te krijgen door de automobilist danwel door zijn verzekering.

De automobilist was bezig met een zogenaamde bijzondere manoeuvre, hij dient deze gedraging uit te voeren zonder dat er hinder danwel schade ontstaat;

rvv 1990 artikel 54:
_________________________________________________
Artikel 54

Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen, moeten het overige verkeer voor laten gaan.
_________________________________________________

Dit artikel maakt geen uitzonderingen voor voertuigen danwel voetgangers die zich aan de linkerzijde van de rijbaan voortbewegen, verweer in die richting is dan ook niet mogelijk.

Toegevoegd na 6 minuten:
Stel per omgaande de bestuurder van de auto schriftelijk aansprakelijk van de door u geleden schade op basis van artikel 54 RVV 1990, breng ook uw verzekering op de hoogte van het ongeval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De automobilist is fout, die moet aan alles voorrang geven als ie een uitrit verlaat. Ongeacht of jij aan de verkeerde kant reed, hij heeft gewoon niet goed gekeken.