Mijn pakketje die ik verstuurd heb via PostNL is niet aangekomen. Wat zijn mijn rechten?

Op maandag 6 februari heb ik een pakketje opgestuurd via PostNL. Via het postkantoor kreeg ik een track en trace code. Helaas was door de gladheid het pakket vertraagd

Nadat het pakket 1,5 week onderweg was heeft de ontvanger contact opgenomen met PostNL en daar werd haar bevestigd dat het pakket in een sorteercentrum in Amsterdam stond maar dat het de volgende dag gesorteerd ging worden en dat het pakket zeker binnen 2 dagen bij haar terecht ging komen.

Nadat na 2 weken het pakket nog niet was aangekomen heeft de ontvanger nog een keer contact opgenomen met PostNL. Daar werd haar verteld dat het pakket op dat moment ''niet gevonden'' kon worden en dat ik als afzender een onderzoek moest instarten om te kijken waar het pakket gebleven was. Papieren ontvangen opnieuw opgestuurd en na een week kreeg ik bericht van PostNL dat het pakket niet gevonden was na een onderzoek en aangezien ik het pakket niet verzekerd verzonden had kreeg ik ook geen schadevergoeding.

In het pakket zaten Uggs die ik verkocht had via Marktplaats.

Is het dan echt zo dat je 6,75 betaald voor alleen een track en trace code?

Wat zou ik kunnen doen om hier toch een schadevergoeding voor te kunnen krijgen?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
7.1K

Het beste antwoord

Raad je aan toch een schadevergoeding in te dienen.

De gehele afhandelingen van pakketten staat onder druk bij Post.nl.

In het verleden mocht de PTT pakketten vervoeren en viel het onder de postwet en kon het bedrijf niet aansprakelijk worden gesteld, het bedrijf viel geheel buiten het vervoer van goederen.

Na de privatisatie van de post is het geheel veranderd en staat het vervoer van pakketten onder de postwet ter discussie en wordt aangevoerd dat het vervoeren van pakketten door Post.nl vallen onder de Wet wegvervoer goederen en is Post.nl als uitvoerder van een vervoersdienst verantwoordelijk voor verlies, diefstal of beschadiging.

Momenteel lopen er rechtszaken tegen Post.nl omtrent het vervoer van pakketten en de voorwaarden, de uitkomst is tot op heden onduidelijk, mocht de rechtszaak positief uitvallen voor de klanten dan dient ook jou claim uitbetaald te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Op de site van PostNL staat m.i. best duidelijk dat als je kiest voor de basisverzending:

Let op: Bij deze basisdienstverlening zit geen verzekering inbegrepen. Wilt u meer zekerheid? Kies dan voor een Aangetekend Pakket of Pakket met Verzekerservice.

Indien je niet gekozen hebt voor een van die twee extra zekerheden, heb je dus geen verzekering en is het risico dus voor jezelf....

Je betaalt 6,75 niet voor de Track & Trace, maar voor de verzending. En als dat misgaat, tja dan heb je dus 'pech', hoewel ik het heel zuur voor je vind!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De Postwet 2009 regelt in artikel 29 dat de verzender de 'universele postdienst' niet aansprakelijk kan stellen als de zending niet verzekerd verzonden is.

Het korte antwoord is dus nee.

Dat sluit mijns inziens niet uit dat je de 6,75 terug zou kunnen krijgen. Op basis van de bepalingen uit het burgerlijk wetboek zou je kunnen stellen dat TNT post een wanprestatie geleverd heeft. Je betaalt immers voor een verzending, wat inhoudt dat er een aflevering plaats zou vinden. Als dat niet gebeurt dan zou je het contract kunnen ontbinden en daarvoor gecompenseerd kunnen worden. Let wel: geen garantie voor succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Regelmatig blijkt dit soort pakketten gewoon van de aardbodem te verdwijnen. Zelf heb ik het meegemaakt met iets wat ik bij bol.com had gekocht. Dat scheen volgens de track/tracecode gewoon te zijn afgeleverd bij me. Uiteindelijk heeft bol.com het sportief opgelost en het artikel opnieuw naar me gezonden. Het antwoord van TPG was ook nietszeggend. Niet meer traceerbaar. Zo verdween ook een belangrijke brief die ik naar het buitenland had gezonden. Hier had ik ook extra voor betaald en een soort gelijke reactie na een zogenaamd onderzoek door de TPG. Ik heb na het vermissen van die brief de geschillencommissie ingeschakeld omdat ik er met TPG niet uitkwam. Die commissie dwingt TPG in dat geval beter onderzoek te doen en eist een plausibele verklaring over het hoe en waarom enz. Het is uiteindelijk voorgeweest en voordat de commissie zich er officieel over zou buigen voor een uitspraak kreeg ik het aanbod van TPG de verzendkosten, ik meen 12,75, vergoed. Op een voor hen ongunstige uitspraak zitten ze echt niet te wachten. Die brief is nooit meer boven water gekomen maar ik was uiteindelijk bereid het aanbod van TPG te aanvaarden.
Alleen al door de desinteresse die men ten toon spreidt als je gaat klagen over het niet aankomen van een poststuk is voor mij op een gegeven moment aanleiding geweest wat zwaarder geschut in te zetten, dan komt men blijkbaar ineens wel over de brug.
Dat die pakjes wegraken is volgens mij ook gelegen in het feit dat ze er in het soorteercentrum zo aanlokkelijk uitzien dat iemand die daar werkt ze ronselt. Men werkt daar op alle onmogelijke tijden en mensen van allerlei pluimage, ik denk zonder een waterdicht registratiesysteem. Het gaat er bij mij niet in dat pakjes, die toch een redelijke omvang zullen hebben zomaar spontaan verdwijnen.
Je hebt omdat je niet aangetekend verzend inderdaad niet veel been om op te staan maar probeer anders die geschillencommissie ook eens. Via de site staat uitleg hoe je zoiets kunt indienen. Een dot van een kans dat je in ieder geval je verzendkosten terug krijgt. TPG zal zich verweren door hun Algemene Voorwaarden, dat deden ze bij mij ook, maar die voorwaarden kreeg ik pas in handen toen ik die brief al aan de balie had afgegeven. Formeel moet je die Algemene Voorwaarden krijgen voordat je het stuk aan de balie afgeeft want je moet officieel akkoord gaan met de verzendopdracht. Probeer zou ik zeggen.
Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ten eerste is TPG als naam al heel lang geleden (we hebben TNT al gehad en nu zitten we bij Postnl) en ten tweede vind ik niet dat je een uitspraak mag doen als dit: "Men werkt daar op alle onmogelijke tijden en mensen van allerlei pluimage, ik denk zonder een waterdicht registratiesysteem." Pakketjes raken zoek doordat het bij buren wordt afgegeven en vervolgens niet goed geregistreerd en er wordt geen brief bij de geadresseerde in de bus gedaan met waar het is. Ook worden pakketjes gewoon buiten neergelegd (achter de vuilnisbak of in een fietstas voor de deur). Allemaal fout maar ik denk dat dat eerder de oorzaak is van verdwijnende pakketjes dan het sorteercentrum omdat marktplaatspakketjes er helemaal niet interessant uitzien (vraagsteller heeft een paar uggs verzonden en ik neem aan dat dat niet van buitenaf zichtbaar is en wie loopt het risico om op staande voet ontslagen te worden voor een paar gebruikte uggs? Ook een bol.com pakketje (wel herkenbaar) bevat over het algemeen nou niet zo'n waarde dat je daarvoor je baan op het spel zet. Verder staan de algemene voorwaarden ook op de site neem ik aan, zodat je ze altijd van tevoren kunt bekijken. Ook kun je er om vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je reactie. Ik kan inderdaad niets bewijzen omtrent dat pakketje maar toentertijd was ik zelf op speurtocht gegaan en kwam ik uiteindelijk op het sorteercentrum terecht waar het "fout" zou moeten zijn gegaan. Ik heb hiervoor gewoon een aantal lijntjes uitgezet om daarachter te komen. Mijn ervaring hierin staat ook niet op zichzelf. Ik hoor het meer. Het kan blijkbaar toch interessant genoeg zijn voor iemand om een bepaald risico te lopen. Weet je eenmaal de weg op een werkplek dan zijn de risico's vaak beperkt.
Maar het ging mij om de afhandeling van die belangrijke brief naar het buitenland. De desinteresse die van TPG (toen), nu dus Post.nl en de arrogante afwijzing van mijn verzoek de portokosten dan maar terug te vergoeden en niet te vergeten de ontvangen (standaard) brief voor een onopgelost probleem noopten mij om naar die Geschillencommissie te gaan. Toen ging het erop lijken dat hun Algemene Voorwaarden niet bepaald heilig waren bij de commissie.
Toen kwamen ze over de brug voor hetgeen ik hun eigenlijk had verzocht terwijl ik ondertussen allang veel meer kosten had gemaakt, waaronder voor een 2e keer naar de Ambassade waar ik dus voor de 2e keer een document moest betalen.
Conclusie, ze wachten af hoe de hoorzitting verloopt, lijkt het in cliënt (ik) zijn voordeel uit te pakken dan grijpen ze de mogelijkheid aan zogenaamd uit goodwill toch de portokosten te vergoeden.
Achteraf wel weer een beetje jammer, want ik denk dat de uitspraak voor Post ongunstig zou zijn geweest. In dat geval had je voor dit soort zaken een jurisprudentie gehad. Maar ik was op dat moment allang blij dat ik de zaak meteen kon sluiten dus in mijn goede bui maar toegehapt.
Alles bij elkaar verdiende het in ieder geval niet de schoonheidsprijs van Post.