Mag je foto's/videos maken van een opstijgende/landende AWACS?

Zo ja, mag je ze dan ook publiceren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Geen probleem, je mag vanaf de openbare weg altijd foto's maken. Als je personen wil fotograferen is het een ander verhaal, dat is aan wat meer regels verbonden, maar in principe mag je alles wat je kan zien vanaf openbaar terrein fotograferen en je eigen foto's mag je ook zelf publiceren. Dit geldt ook voor militaire vliegtuigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je ook een bron waar ik het helemaal na kan lezen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is wat lastig te vinden inderdaad. Begin eens bij deze discussie: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=56710.20 en dan vooral het stuk over jurisprudentie rond vliegtuigen. Daar staan ook wat verwijzingen, maar let op: Er zijn wetten die het niet toestaan staatsgeheime vaste objecten verbieden. Dit geldt, zo blijkt uit de jurisprudentie, dat vliegtuigen niet onder vaste objecten vallen. In principe mag je vanaf de openbare weg alles op de foto zetten wat je kan zien. Bij personen geldt dan nog het portretrecht. Overigens is de beste plek voor het nemen van dergelijke foto's op enige afstand van een basis, want er lopen nogal wat nerveuze lieden rond die het je graag moeilijk willen maken en komen met 'terrorisme'. Wat verder een goede site is over dit onderwerp is het forum op deze site: http://www.milspotters.nl/