Hoe sterk sta ik juridisch?

Sinds een jaar of 4 ben ik met de woningbouw bezig om de brandtrap, van mijn bovenburen die in mijn tuin staat, te veranderen.
Toen ik het huis kocht stond er niets in de koopakte over deze brandtrap en nadat hun gesteld hebben dat ik een onderzoeksplicht had en ik, via het juridisch loket bericht terug gegeven heb dat mijn onderzoeksplicht in het niet valt bij hun informatieplicht, waren we dit voorjaar zo ver dat de brandtrap, op kosten van de woningbouwvereniging gedraaid zou worden en er zou een uitgang gemaakt worden direct richting voetpad.
Ik wil deze brandtrap weg hebben ivm overlast van bovenburen die deze trap gebruiken als verkorte routte naar de bushalte en vanwege mijn zoon van 2 die het erg aantrekkelijk vind om omhoog te klimmen.

Nu krijg ik vandaag bericht van de advocaat van de woningbouw dat er niets gedaan word aan de brandtrap omdat deze nu vrij is van begroeiing(ik heb de trap vrij gemaakt toen we hadden afgesproken dat deze gedraaid zou worden)

Ik ben nu dus heel erg boos (vandaar dat mijn verhaal misschien iets warrig is) en vraag me af hoe sterk ik juridisch sta om de branmdtrap toch te laten draaien op kosten van de woningbouw?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
3.1K
AWM
14 jaar geleden
Heb je de toezegging zwart-op-wit?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een brief waarin staat: Na het wegnemen van de genoemde hindernissen stelt cliente voor dat zij op haar kosten de trap laten draaien, het pad van de trap naar de openbare weg laat betegelen en een, aan de binnenzijde, te openen deur laat installeren vanaf het pad naar de openbare weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De hindernissen waren: Het vrijmaken van de trap van begroeiing en een boomstam verwijderen. Er staat een kronkelwilg op het pad wat er moet komen en daar moest een kapvergunning voor aangevraagd worden. Wat er inmiddels is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klinkt als een vrij sterke zaak. Je hebt een overeenkomst met de woningbouw en ze komen hun deel van de overeenkomst niet na. Daarbij: brandtrap of niet, ze mogen niet zomaar in je tuin komen. Die trap is daar voor noodgevallen. Niet voor regulier gebruik. Het tast je 'rustig genot' aan (een verhuurder is verantwoordelijk voor het rustig woongenot van de verhuurder EN diens omgeving) en je privacy en blijkbaar zorgen de buren ook voor schade. Je hebt jouw deel van de overeenkomst voldaan, nu is het de beurt aan de verhuurder om hun deel te doen. Evt. kan recht op overpad nog mee tellen maar dat doet er niet meer toe zodra de verhuurder zijn deel van jullie afspraak nakomt. Je kan waarschijnlijk nog best afdwingen dat de brandtrap niet gebruikt mag worden als het niet gaat om een noodgeval (als brand). Maar dat lijkt me geen ideale oplossing daar het de relatie met je buren behoorlijk kan verstoren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt een huis gekocht met een brandtrap in de tuin en dat niet van tevoren gezien?
Als de trap er toen al stond heb je weinig tot geen kans

Het beste antwoord

Kijk eens op de site van www.jurofoon.nl. Ik ben er zelf lid van en dan kan je met ze mailen, bellen, online vragen stellen. Dit zijn juristen, dus die weten meer als niet rechten gestudeerden. Als je lid bent, dit kost € 45.- per jaar kan je gratis bellen, krijg je best veel korting als je een advocaat nodig hebt en heb je nog wat voordelen. Je kunt ze zo ook bellen, maar dat kost meer geld en zo`n gesprek heb je niet in 5 min. gevoerd. Ik zou zeggen, kijk eens even. Is toch ook best een interessante site.

Toegevoegd na 10 minuten:
Als je ze als niet lid belt, kost het €0,80 p.m. met een maximum van € 40,- (is al bijna het lidmaatschap per jaar).
oh ja, je kunt ook met ze chatten en voorbeeldbrieven, contracten etc. downloaden.
amc
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een bevriende advocaat zegt altijd: Recht hebben en recht krijgen is TWEE...

Ik kan je kansen niet inschatten, zelfs deskundigen kunnen vaak niet eens de uitkomst van een geding voorspellen... Dus ik kan het zeker niet, ga aub meteen naar een huisarts, oh sorry gratis raadsheer en laat het uitzoeken...

Recht hebben en recht krijgen is TWEE...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een oneigen gebruik van de brandtrap, met overlast
Je zal het wel moeten kunnen bewijzen.
Video opnamen?
Getuigen van buren e.d.
Ik denk dat je sterk staat!
Er zal ook een haalbare oplossing moeten zijn, maar die is er volgens jouw verhaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelijk, een brandtrap is voor noodgevallen.
Ik vind ook dat je een brandtrap niet zomaar weg kan halen omdat ie een functie heeft, je kan zelfs aangeklaagd worden als er brand uitbreekt en mensen kunnen niet via een brandtrap uit een gebouw
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik goed begrepen heb, kon de trap gedraaid worden om de overlast te beperken.
Als je gelijk hebt.
Sta je heel sterk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan me voorstellen dat het vervelend is om in deze situatie te zitten. Desondanks denk ik niet dat het juridisch erg is als de buren gebruik maken van deze trap ook al is er geen brand in hun huis.
Ik denk dat je het jezelf zo comfortabel mogeljik moet maken en een hekje voor de trap moet zetten zodat je zoon niet zomaar naar boven kan klimmen.
Als je namelijk juridische maatregelen zou willen nemen moet je je afvragen of conflicten met je huisbaas en buren het allemaal misschien niet waard is.
Bovendien heb je een advocaat, zal die niet het beste weten wat je kansen van slagen zijn.
Ik denk dat het draaien van de trap een kostenpost is waar de woningbouwvereniging niet op zit te wachten. Als ze geld willen uitgeven zullen ze dat liever aan hun juridisch adviseur uitgeven, die zit vaak toch al bij hun in dienst.
Is het echt zo vervelend als je buren door je tuin naar buiten gaan, nu wel omdat je met ze in conflict bent. Kun je niet proberen een beter contact met ze in stand te brengen om te zorgen dat ze wat meer rekening met jullie gaan houden. Straks maken ze weer op een andere manier overlast als alles te hoog gaat oplopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelukkig is woonwaard niet mijn huisbaas maar is mijn huis van mij.
De reden dat ik niet wil dat de mensen ongeoorloofd gebruik maken van de brandtrap is omdat ze dan over mijn hekje of schuur moeten klimmen wat schade met zich meebrengt.
Daarbij vind ik het voor mijn privacy niet prettig dat ik zomaar mensen in mijn tuin heb staan.
Het is een vluchtweg en daarom mag er geen hekje voor de trap komen te staan.
De advocaat waar ik het over heb is niet mijn advocaat maar van de woningbouwvereniging.
Als je alle benodigde papieren, en getuigen in bezit heeft.
En een goede advocaat.
Denk dat je dan iets voorop loopt.
Succes.!