Wij willen auto's gaan wassen voor een goed doel. Op parkeerterrein bij supermarkt. Mag dit zonder vergunning?

Voor een werkvakantie gaan we geld ophalen. Onder andere willen we auto's gaan wassen bij een supermarkt terwijl de mensen hun boodschappen doen.

Mag dit, en zo nee, volgens welke wet niet? Er staat niets over in de APV (Delft). Wat zijn de consequenties als we het toch doen zonder vergunning?

Maakt het verschil of het het terrein van de supermarkt zelf is (bijvoorbeeld op het dak) of dat het parkeertterrein van de gemeente is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Lees de APV van de gemeente Delft nog eens goed door.

Daarin staat o.a.:

- "Het is verboden zonder vergunning van het college de weg of een weggedeelte anders te gebruiken dan overeenkomstig de bestemming daarvan".

- "Het is verboden zonder vergunning van het college een openbare inzameling van geld of goederen te houden of daartoe een intekenlijst aan te bieden.
Onder een inzameling van geld of goederen wordt mede verstaan: het bij het aanbieden van goederen, waartoe ook worden gerekend geschreven of gedrukte stukken, dan wel bij het aanbieden van diensten aanvaarden van geld of goederen, indien daarbij te kennen wordt gegeven of de indruk wordt gewekt dat de opbrengst geheel of ten dele voor een liefdadig of ideëel doel is bestemd".

Voor het wassen van auto's op de openbare weg heb je dus een vergunning van de gemeente nodig. Die regel geldt misschien niet als je, met toestemming van de supermarkt (want die heb je echt nodig!), op het (privé)parkeerterrein van de winkel gaat staan. Maar voor de zekerheid kun je het beste een vergunning aanvragen bij de gemeente. Dan kun je de actie ook met een gerust hart in de publiciteit brengen, en weet je zeker dat je geen problemen krijgt.
Pieter2011
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het juiste antwoord.
Pieter2011
12 jaar geleden
Leuk dat we het ook weleens eens kunnen zijn! Ik hoop niet dat jij het vervelend vindt, maar ik vind die discussies af en toe erg leuk en leerzaam!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal reageer ik niet als er een goed antwoord is gegeven, soms wijk ik van die stelling af om duidelijk te maken dat ik enkel in discussie ga als ik er van overtuigd ben dat de antwoordgever een foutief antwoord heeft gegeven. En juist die discussies zijn zeer belangrijk in het geven van correcte antwoorden, de materie wordt dan dieper uitgespit waardoor elke bezoeker van de vraag er iets van kan leren, ook ik.

Andere antwoorden (1)

Je kan dat het beste vragen aan de bedrijfsleider van de supermarkt waar je dat wil doen. Het is zeker van belang of het parkeer terrein van de gemeente is of van de supermarkt eigenaar, en de bedrijfsleider kan je daar bijna zeker een antwoord op geven. Als het parkeer terrein van de supermarkt eigenaar is, bepaald hij of het mag ja of nee. Als je je goede actie dus ongevraagd uitvoert, kan de eigenaar van dat terrein jullie wegsturen, of de politie bellen en vragen jullie te verwijderen. Niemand vind het leuk als ze ongevraagd een kraampje in je voortuin zetten en daar oliebollen gaan bakken en verkopen. Als de parkeerplaats van de gemeente is, moet je daar dus toestemming gaan vragen. Ik vind wat je gaat doen nu al een geniaal idee, en ben er ook bijna zeker van dat als je dit netjes vraagt bij die supermarkt, dit absoluut geen probleem is. ( tenzij ze maar 5 parkeerplaatsen hebben ) Misschien vinden zij het ook een super plan ( ligt een beetje aan welk goed doel je voor ogen hebt ) en mag je het wagenpark ( de vrachtwagens van dat bedrijf ) ook meteen een beurt geven ;) heel veel succes!!